Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje jednu z najväčších investícii vo svojej histórii. Tá sa vyšplhá na viac ako miliardu eur, no expert upozorňuje, že peniaze by sa mali použiť inak, ako zamýšľa spoločnosť.
ZSSK chce nakúpiť nové súpravy a vozne, pričom export podotkol, že modernizáciu by potrebovali skôr koľajnice. Dodal tiež, že podľa neho je vek aktuálnych vozňov primeraný, a tak túto ohlásenú investíciu nevníma ako nutne potrebnú. Téme sa venoval spravodajský portál STVR.
ZSSK ide investovať miliardu eur
Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť za viac ako miliardu eur nové elektrické veľkokapacitné vlakové súpravy a lôžkové vozne. Cestujúci by vďaka tomu mali pocítiť vyšší komfort, no železničný expert Jiří Kubáček hovorí, že vek aktuálnych vozňov je vzhľadom na ich životnosť primeraný. Už predtým povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický, že plánovanú investíciu reálne pocítia cestujúci o dva až tri roky, nakoľko ide o dlhodobejší proces. V rámci nočnej dopravy majú pribudnúť lôžkové vozne, pričom ležadlové vozne v nočných vlakoch prejdu modernizáciou.
A hoci sa zdá, že ZSSK chce urobiť všetko pre to, aby sa cestujúci cítili vo vlakoch pohodlne, expert poukazuje na to, že modernizáciou by mali prejsť radšej koľajnice. Kubáček pre STVR uviedol, že za posledných 15 rokov sa investovalo okolo jednej miliardy eur na modernizáciu vozového parku ZSSK. Aj preto si myslí, že ďalšia investícia v podobnom objeme je už nad rámec potrieb. Drevický ale uviedol, že priemerný vek vlakov je 16 rokov a mnohé z nich sú poruchové a náročné na údržbu. Podotkol, že nočné vozne boli vyrobené v 80. rokoch, a preto ich výmena nie je len otázkou pohodlia cestujúcich, ale v tomto prípade ide najmä o bezpečnosť a spoľahlivosť prepravy.
Oprava koľajníc
Expert na železnice hovorí, že moderné súpravy nemajú byť prioritou a podľa neho je dôležitejšie opraviť koľajnice. Tie majú byť upravené tak, aby nové vlaky nepoškodili. „Vozidlá sa nakupujú ľahšie, ako sa investuje do infraštruktúry. Nebude možné využiť ich konštrukčné vlastnosti na to, aby sa zlepšila doprava. Budeme sa voziť v nových pekných vláčikoch, ale nie je to koncepčné,“ uviedol pre STVR Kubáček. Ministerstvo dopravy SR na margo týchto vyjadrení uviedlo, že sa zaoberá modernizáciou tratí aj vozového parku. Modernizácia tratí si ale vyžaduje systematický prístup, aby to neovplyvnilo prepravu. Pri veľkých modernizáciách by hrozilo, že vlaky by mali veľké množstvo nekoordinovaných výluk.
Zlý stav koľajníc mal pred viac ako dvoma rokmi za následok vykoľajenie českého rýchlika Pendolino. Ten vtedy smeroval z Prahy do Košíc, pričom k neho došlo neďaleko železničnej stanice v Žiline. Nejde však o jediný prípad vykoľajeného vlaku. Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský doplnil, že od tohto incidentu sa stav koľajníc na Slovensku zlepšil.