Vlakovú dopravu na Slovensku čakajú zásadné zmeny, ktoré by mali cestujúcim priniesť predovšetkým vyšší komfort a možno aj lepšiu spoľahlivosť spojov. Ako je to možné? Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa totiž púšťa do historicky najväčšej modernizácie svojho vlakového parku. Cieľom tohto procesu, ktorý má stáť vyše miliardy eur, je zásadne zvýšiť nielen pohodlie, ale aj rýchlosť či ekologickosť vlakovej dopravy. Téme sa venuje denník Pravda.
Aj keď v súčasnosti už na viacerých tratiach premávajú moderné klimatizované súpravy vybavené Wi-Fi pripojením a digitálnymi informačnými systémami, značná časť vozového parku zostáva zastaraná. Viac než polovica vlakov je staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek súprav dosahuje až 16 rokov.

Staré vozidlá sú náročné na údržbu, častejšie sa kazia a nezriedka je problém pre ne zabezpečiť náhradné diely. Práve tieto nedostatky chce ZSSK odstrániť plánovanou obnovou.
ZSSK inovácie chce a potrebuje
Modernizačný plán však nie je len technickou reakciou na očakávanú liberalizáciu železničnej dopravy. Ide aj o strategickú reakciu, nakoľko bez významnej inovácie by štátny dopravca v budúcnosti len ťažko obstál v čoraz tvrdšom konkurenčnom prostredí.
Pokiaľ ide o financovanie, ako sme spomenuli, hodnota obnovy sa odhaduje na vyše miliardu eur, pričom ZSSK plánuje v procese efektívne čerpať dostupné eurofondy. Úspech však nebude závisieť len od objemu finančého balíka, ale aj od správneho načasovania konkrétnych projektov.
A aké vylepšenia bude modernizácia zahŕňať? Potešíme vás, nie je ich málo. ZSSK plánuje obstarať viaceré typy moderných vlakových súprav, ktoré majú priniesť výrazne vyššiu kvalitu cestovania. Na zozname sú nasledovné položky:
- Elektrické jednotky na diaľkové trasy: Budú mať kapacitu minimálne 550 miest, umožnia cestovanie rýchlosťou do 200 km/h a ponúknu bistrovagón, Wi-Fi pripojenie, priestor pre deti, imobilných cestujúcich aj cyklistov. Objednaných je osem kusov s opciou na ďalších sedem. Hodnota zákazky predstavuje 644,9 milióna eur bez DPH.
- Batériové jednotky (BEMU): Ekologické súpravy s nulovými emisiami budú premávať aj na tratiach bez elektrifikácie. Cestujúcim poskytnú klimatizované interiéry, Wi-Fi a priestory na bicykle či kočíky. ZSSK plánuje zakúpiť 16 kusov s možnosťou rozšírenia o ďalších 20. Hodnota zákazky dosahuje 306 miliónov eur bez DPH.
- Elektrické veľkokapacitné jednotky: Tieto súpravy budú schopné odviezť minimálne 560 cestujúcich, s maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Oproti starším vozidlám by mali dosiahnuť až 25-percentnú úsporu energie, pri spotrebe iba 12 kWh na kilometer. V prvej fáze sú plánované dve jednotky s možnosťou ďalších dvoch, v hodnote 102 miliónov eur bez DPH.
- Moderné lôžkové vozne: Určené na nočné cestovanie, prinesú pohodlné lôžka, klimatizáciu, Wi-Fi, elektrické zásuvky a umývadlo priamo v oddiele. ZSSK plánuje obstarať 10 vozňov s opciou na ďalších 14, za cenu 90,3 milióna eur bez DPH.
- Modernizované ležadlové vozne typu Bmeer: Tieto vozne budú po úpravách vhodné najmä pre rodiny a skupiny. Modernizácia zahŕňa nové kúrenie, klimatizáciu, vákuové toalety, informačné systémy a technické vylepšenia. Obnovu čaká 10 vozňov s možnosťou rozšírenia o ďalších 10, pričom celková hodnota zákazky je 36,5 milióna eur bez DPH.
Staví na moderné technológie
Modernizované súpravy budú klásť dôraz nielen na pohodlie cestujúcich, ale aj na technologické inovácie. Štandardnou výbavou sa stane klimatizácia, bezplatné Wi-Fi pripojenie, moderné informačné panely, akustické hlásenia a nízkopodlažné vstupy uľahčujúce nástup aj osobám so zníženou pohyblivosťou.
Ďalšou potešujúcou správou je, že ZSSK investuje nielen do samotných vlakov, ale aj do infraštruktúry. Konkrétne v Žiline a Košiciach sa budujú nové centrá technicko-hygienickej údržby, ktoré doplnia už existujúce strediská v Humennom, Zvolene a Nových Zámkoch.
Modernizačný projekt nezanedbáva ani ekologickú stránku. Nové súpravy by mali byť energeticky úspornejšie a produkovať menej emisií, čo prispieva k udržateľnejšej doprave na Slovensku.
Veľká oslava: 20 rokov so ZSSK
ZSSK, ktorá zabezpečuje osobnú vlakovú dopravu od roku 2005, sa v roku 2025 dostáva k významnému jubileu – dvadsiatemu výročiu svojho vzniku. Modernizačný balík preto prichádza v symbolickom čase, keď je potrebné nielen osláviť doterajšie úspechy, ale aj pripraviť železnicu na výzvy budúcnosti.
Modernizácia vozidlového parku reaguje na technické zaostávanie mnohých súprav a zároveň podporuje štátne stratégie v oblasti ekologickej dopravy, digitalizácie služieb a zatraktívnenia železničnej dopravy pre širokú verejnosť. Projekty boli pripravené aj v súlade s odporúčaniami Útvaru hodnoty za peniaze, ktorý zdôrazňuje potrebu efektívneho využívania verejných zdrojov.
Výsledkom by mala byť železničná doprava, ktorá bude pre cestujúcich pohodlnejšia, ekologickejšia a technologicky vyspelá, a ktorá zvýši konkurencieschopnosť slovenských železníc na liberalizovanom európskom trhu.

Nový web a mobilná aplikácia
Správa o modernizácii vlakového parku zo strany ZSSK prichádza len krátko po tom, čo sme sa dozvedeli, že dopravca chystá aj novú mobilnú aplikáciu, online predajný systém a webový portál.
Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK a predseda predstavenstva, ozrejmil, že všetky uvedené platformy budú upravené tak, aby zodpovedali rastúcim požiadavkám cestujúcich. Uznal, že hoci je súčasná aplikácia kvalitná, stále tu je určitý priestor na zlepšenie, čo si však pravdepodobne vyžiada navrhnutie úplne od základov.
ZSSK zároveň v tomto roku očakáva ďalšie kolektívne vyjednávania so zástupcami zamestnancov. Aj keď je aktuálne platná kolektívna zmluva, prebiehajú rokovania so 14 odborovými centrálami, ktoré pôsobia v rámci spoločnosti. Helexa vysvetlil, že ZSSK je veľký zamestnávateľ – má približne 5 300 zamestnancov. Preto momentálne prebiehajú rozhovory s odborovými organizáciami, a to konkrétne o tom, či a ako by bolo možné financovať ďalší razd miezd.
Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.