Vodiči a výrobcovia obytných vozidiel v celej Európe sa môžu tešiť z novej legislatívnej zmeny, ktorú pripravila Európska únia. Po dlhotrvajúcich diskusiách sa rozhodla zvýšiť hmotnostný limit pre riadenie obytných áut s vodičským oprávnením skupiny B z aktuálnych 3,5 tony na 4,25 tony. Táto zmena je súčasťou širšej reformy smernice o vodičských preukazoch, ktorá má byť implementovaná vo všetkých členských krajinách do roku 2030.
Nový limit sa však netýka všetkých typov vozidiel. Zmena sa bude vzťahovať výhradne na obytné automobily. Pri osobných vozidlách zostáva hranica naďalej stanovená na 3,5 tony a rovnaká situácia platí aj pri elektromobiloch, kde sa o zvýšení zatiaľ neuvažuje.

Čo prináša nová úprava vodičom karavanov?
Doposiaľ platný limit 3,5 tony predstavoval pre majiteľov obytných vozidiel značné obmedzenia, pretože tieto vozidlá sú stále lepšie vybavené, obsahujú väčšie nádrže na vodu, odpad a ďalšie príslušenstvo, čo prirodzene zvyšuje ich celkovú hmotnosť. Nové pravidlá preto výrazne rozširujú možnosti výrobcov pri vybavovaní karavanov a zároveň dávajú vodičom väčšiu slobodu pri výbere vysnívaného vozidla.
Táto zmena však nebude automatická pre všetkých vodičov. Európska únia počíta s tým, že členské štáty môžu zaviesť požiadavku na absolvovanie špeciálneho školenia alebo testu pre vodičov, ktorí budú chcieť využívať vozidlá v novom hmotnostnom rozsahu. Štáty si budú môcť samy rozhodnúť, či zavedú povinné školenia, testy, alebo prípadne ich kombináciu. Povinnosť školenia sa však nebude vzťahovať na vozidlá s alternatívnym pohonom, pokiaľ vodič vlastní vodičský preukaz aspoň dva roky.
Kedy príde zmena na Slovensko?
Nové pravidlá ešte čakajú na definitívne schválenie zo strany Európskeho parlamentu a Rady EÚ, čo sa však očakáva ako formalita. Po schválení bude nasledovať zavedenie týchto zmien do národnej legislatívy jednotlivých členských krajín. Slovensko, rovnako ako ostatné členské štáty, bude musieť upraviť vlastné zákony najneskôr do roku 2030.
Pre slovenských vodičov to znamená, že v najbližších rokoch budú môcť riadiť väčšie a lepšie vybavené obytné vozidlá, ktoré predtým presahovali hmotnostný limit a vyžadovali dodatočné oprávnenia. Zvýšenie hmotnostného limitu by mohlo zároveň priniesť pozitívny vplyv aj na rozvoj trhu s obytnými vozidlami na Slovensku, ktorý od pandémie zaznamenal výrazný rast.