V nadchádzajúcich mesiacoch prejde systém dohľadu nad cestnou premávkou na Slovensku výraznou modernizáciou. Ministerstvo vnútra SR pripravuje nasadenie veľkého počtu nových technologických zariadení ako súčasť širšej stratégie na zlepšenie bezpečnosti a zníženie nehodovosti, všimol si server startstop.sk.
Podľa zverejnených informácií rezortom vnútra má byť predmetom aktuálnej zákazky inštalácia celkovo 213 stacionárnych radarov, 48 analytických kamier a 18 systémov pre úsekové meranie rýchlosti. Tieto technológie predstavujú moderný a efektívny spôsob monitorovania dopravnej situácie a dodržiavania pravidiel.
Hoci niektorí vodiči môžu vnímať zvýšený dohľad negatívne, hlavným cieľom iniciatívy je podľa ministerstva prevencia a znižovanie rizík na cestách, najmä v lokalitách, kde dochádza k častým kolíziám alebo vážnym nehodám.
Úsekové meranie a strategické umiestnenie
Významnou novinkou v systéme kontroly bude širšie zavedenie úsekového merania rýchlosti. Tento systém funguje na princípe zaznamenania času prejazdu vozidla medzi dvoma definovanými bodmi na sledovanom úseku cesty. Z nameraného času a známej vzdialenosti systém automaticky vypočíta priemernú rýchlosť vozidla.
V prípade prekročenia maximálnej povolenej priemernej rýchlosti na danom úseku systém automaticky zaznamená priestupok. Metóda úsekového merania je úspešne využívaná vo viacerých európskych krajinách a očakáva sa, že na Slovensku prispeje k upokojeniu dopravy a zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti najmä na diaľniciach a cestách prvej triedy.

Presné lokality pre inštaláciu nových zariadení zatiaľ neboli oficiálne zverejnené. Výber miest sa však riadi prísnymi bezpečnostnými kritériami a analýzami dopravnej nehodovosti. Prioritne budú pokryté úseky s dlhodobo vysokým počtom nehôd, vrátane tých s tragickými následkami, a miesta s častým porušovaním dopravných predpisov.
Ide najmä o vybrané úseky rýchlostných ciest, diaľnic, hlavných cestných ťahov, ale pozornosť bude venovaná aj rizikovým križovatkám či nebezpečným prechodom pre chodcov, kde absentuje prirodzený dohľad alebo iné bezpečnostné prvky. Medzi monitorované lokality budú patriť aj úseky ľudovo označované ako „cesty smrti“.
Cieľom je prevencia a vyššia disciplína
Pri rozhodovaní o umiestnení zohráva úlohu aj hustota premávky a typické správanie vodičov v danej lokalite. Miesta známe častým prekračovaním rýchlosti, nerešpektovaním dopravného značenia alebo celkovo chaotickou dopravnou situáciou budú vybavené novými technológiami s cieľom situáciu zlepšiť.
Plánuje sa rovnomerné rozmiestnenie zariadení naprieč všetkými krajmi Slovenska, aby sa zabezpečilo čo najkomplexnejšie pokrytie rizikových oblastí. Systém má byť zároveň flexibilný a umožní v budúcnosti reagovať na meniace sa dopravné podmienky a prípadne dopĺňať monitorovanie aj na nové problémové úseky.
Zavedenie stoviek nových radarov a kamier je súčasťou komplexného úsilia o zvýšenie bezpečnosti na slovenských cestách. Moderné technológie poskytujú nástroj na efektívnejší dohľad a súčasne pôsobia ako preventívny prvok odrádzajúci od porušovania pravidiel. Pre vodičov to znamená potrebu väčšej ostražitosti a disciplíny, výsledkom by však mali byť bezpečnejšie cesty pre všetkých účastníkov premávky.