Spolkové ministerstvo dopravy vybavilo jeden z najvyťaženejších úsekov diaľnice A9 medzi Ingolstadtom a Norimbergom trinástimi tabuľami s jedinečnými číselnými kódmi. Každá tabuľa stojí pri krajnici a vzdialenosť medzi nimi je dva a pol kilometra. Autonómne vozidlá si pri prejazde značku načítajú kamerami a porovnajú jej súradnice s palubnou databázou. Overujú tak, či satelitná navigácia a senzorické údaje zodpovedajú reálnej polohe na vozovke. Ak zaznamenajú odchýlku, automaticky upravia smer a rýchlosť.
Prečo nestačí samotné GPS
Signál GPS v tuneloch, pod mostami alebo pri prudkej zmene terénu stráca presnosť. Senzory lidaru a radarov zas môžu skresliť husté zrážky či sneh. Fyzické referenčné body znižujú riziko kumulatívnej chyby. Vďaka nim systémy úrovne 3 a 4 spĺňajú legislatívne požiadavky na maximálnu odchýlku desať centimetrov pri diaľničnej rýchlosti. Vyššia redundancia uľahčuje proces homologizácie a posilňuje bezpečnosť testov.
Tabule nenesú piktogramy, obmedzenia ani symboly povinné pre ľudských vodičov. Nemecký autoklub ADAC potvrdil, že v autoškolách nebudú predmetom skúšok a neupravujú dopravné predpisy. Vodiči bežných áut ich tak môžu ignorovať, policajná kontrola ich nedodržanie nepostihuje.
Strategický význam pre európsku infraštruktúru
A9 slúži ako vlajkový „Digitales Testfeld Autobahn“ už od roku 2015. Výrobcovia BMW, Audi, Continental a Bosch tu testujú funkcie autonómneho riadenia vrátane koordinovaného predbiehania, kolónového režimu a diaľničnej navigácie. Úrad pre diaľnice (BASt) uvažuje o rozšírení systému na ďalšie koridory, najmä A7 (Flensburg – Füssen) a A2 (Oberhausen – Berlín).

Európska komisia pripravuje smernicu o kooperatívnej dopravnej infraštruktúre, ktorá by mohla zaviesť jednotný štandard značenia pre autonómnu mobilitu v celom bloku. Slovenské ministerstvo dopravy indikuje záujem zapojiť rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou do budúcich pilotných projektov.
Autonómne vozidlá zbierajú pri prejazdoch obrovské množstvo dát. Každé rozpoznanie tabuľky na A9 umožní kalibrovať modely spracovania obrazu a zlepšiť algoritmy lokalizácie. Vývojári tak získajú presnejšie mapy s vrstvou „zemepisných majákov“. Tieto údaje skrátili v laboratórnych testoch chybovosť polohovania o 15 percent.
Automobilky zároveň preukážu regulačným orgánom, že vozidlo dokáže bezpečne prejsť úsek s definovanou presnosťou bez zásahu vodiča. To urýchľuje certifikačné procesy a posúva komerčnú autonómnu jazdu bližšie k realite.
Experti na smart infraštruktúru predpokladajú, že podobné značky budú doplnené do digitálnych koridorov spoločne s komunikačnými jednotkami C‑ITS. Tie umožnia autám v reálnom čase vymieňať informácie o dopravnej situácii, poveternostných podmienkach či práci na ceste. Fyzické orientačné body, satelitné navigačné dáta a bezdrôtová výmena údajov vytvoria robustný ekosystém, ktorý podporí masové rozšírenie autonómneho riadenia.