Zavedenie transakčnej dane v rámci konsolidácie zasiahlo viacero odvetví. Teraz sa ozvali autodopravcovia, ktorí tvrdia, že táto daň má vplyv na zdražovanie dopravy. Ak vláda nezasiahne, hrozia blokády, ktorými chcú vyjadriť odpor k tejto dani.
Ako informoval spravodajský portál TA3, Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyzýva vládu a ministerstvá, aby začali riešiť problémy slovenských autodopravcov. UNAS upozorňuje na negatívne dopady nových daní, mýta aj ďalších legislatívnych zmien, ktoré negatívnym spôsobom ovplyvňujú ich podnikanie.
Drahšia autodoprava
Ako sme naznačili, opatrenia, ktoré nedávno zaviedla vláda, majú negatívny dopad na autodopravcov, ktorí musia zvyšovať ceny za svoje služby. Kritika sa vzniesla najmä na fakt, že transakčnú daň musia platiť aj z platieb mýta a platieb za pohonné hmoty, pri ktorých viac ako polovicu ceny tvoria dane. Autodopravcovia tak znášajú trojité zdanenie, čo je podľa nich neférové. Ako spresňuje UNAS, v podstate ide o daň z obratu, ktorá bola začiatkom 90. rokov nahradená daňou z pridanej hodnoty.
Konkurencia vo výhode
Zavedenie transakčnej dane a ďalších opatrení, ktoré sa týkajú autodopravy, zvýhodňujú konkurenciu zo zahraničia. Slovenskí dopravcovia musia zdvíhať ceny za svoje služby, aby si aspoň čiastočne vykompenzoval novú daňovú záťaž. Vvšak konkurencia, napríklad dopravcovia z Ukrajiny alebo iných štátov, si môžu ponechať pôvodné ceny, nakoľko nie sú zaťažení transakčnou daňou. Združenie UNAS povedalo: „Autodopravcovia nemajú možnosť tieto náklady plne premietnuť do ceny za svoje služby, čím sa dostávajú do straty.“ Kritike sa nevyhla ani súčasná 23-percentná sadzba DPH či mýto.
UNAS považuje mýto za neúnosné
Združenie hovorí, že ceny za mýto sú neúnosné, hoci chápe, že tieto sadzby súvisia s politikou EÚ. Tá chce znižovať emisie CO2, avšak dopravcovia často nemajú iné možnosti. UNAS upozorňuje, že v nákladnej doprave zatiaľ nie sú žiadne alternatívy, ktoré by mali nulové emisie. Združenie podotklo, že tieto opatrenia sa dotknú všetkých obyvateľov Slovenska a najviac zasiahnu najchudobnejšie vrstvy obyvateľov našej krajiny. Nedávno sme vás v samostatnom článku informovali o zmenách, ktoré vstúpia do platnosti v súvislosti s elektronickým mýtom. Tieto zmeny vstúpia do platnosti od 1. júla 2025 a sadzba za mýto kvôli nim porastie.
Autodoprava môže zažiť kolaps
Autodopravcovia chcú svoju nespokojnosť so súčasnou situáciou vyjadriť protestom. Konkrétne chcú blokovať viaceré dôležité dopravné koridory, čo môže spôsobiť kolaps plynulej dopravy. Združenie žiada o zvolanie pracovného stretnutia, na ktorom sa majú zúčastniť zástupcovia relevantných ministerstiev. Toto stretnutie by sa malo uskutočniť od 28. apríla do 2. mája 2025. V prípade, že k nemu nedôjde, autodopravcovia plánujú spomínané protesty.
Čo žiada združenie UNAS?
Únia autodopravcov Slovenska zhrnula svoje požiadavky aj v statuse, ktorý zverejnila na sociálnej sieti Facebook. V prvom rade žiadna úplné zrušenie transakčnej dane a s to s okamžitou platnosťou. Taktiež žiada zníženie výberu mýta pre SkyToll a CzechToll na 12 percent, rovnako s okamžitou platnosťou. Únia požaduje aj zníženie tarifov CO2 pre mýto a chce implementovať EÚ zákony pre Odťahové služby do slovenskej legislatívy. Rovnako požaduje okamžitú zmenu legislatívy a živnosti odťahových služieb do 3,5 tony. Združenie záverom doplnilo, že od predmetných ministerstiev očakáva vyjadrenie najneskôr do 19. mája 2025 a to písomnou formou.