Vedeli ste, že tiesňovú linku 112 môžete v prípade núdze kontaktovať aj formou SMS správy? Takýto typ kontaktu má ale presne určené pravidlá. Ako informuje portál Teraz.sk, táto služba je primárne určená pre ľudí, ktorí telefonát nedokážu využiť. A to napríklad kvôli zdravotnému znevýhodneniu, prípadne v situácii, kedy je nebezpečné volať. Za takéto situácie sa považuje násilný incident, únos a podobne.
O možnosti kontaktovať linku 112 formou SMS správy informoval hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann. Spresnil, že správy by mali byť čo najstručnejšie, aby operátori vedeli rýchlo vyhodnotiť situáciu.
Linka 112 aj cez SMS správy
Ak sa niekedy dostanete do tiesňovej situácie, kedy nebude možné vykonať telefonický hovor, môžete na linku 112 poslať aj SMS správu. Ako sme naznačili vyššie, využitie tejto služby má jasne stanovené pravidlá a nemalo by byť zneužívané. Hovorca rezortu vnútra apeluje, aby boli správy jasné a stručné. K základným informáciám patrí napríklad presný popis miesta a to adresa alebo aspoň orientačné body. Taktiež je nutné stručne opísať tiesňovú situáciu, čo môže byť napríklad požiar, dopravná nehoda alebo závažný zdravotný problém.
Hovorca tiež uviedol, že operátori tiesňovej linky 112 majú možnosť odpovedať na SMS správu a vyžiadať si dodatočné informácie. Samozrejme, len v prípade, ak to daná situácia umožňuje. Už sme podotkli, že linka 112 by sa nemala zneužívať a kontaktovať ju treba len v prípadoch, ktoré si to vyžadujú. Spravidla číslo 112 slúži na oznámenie incidentu, pri ktorom je nutný zásah viacerých záchranných zložiek, ako polícia, hasiči, zdravotníci a podobne. Neumann uviedol, že linka 112 je obsluhovaná koordinačným strediskom zložiek integrovaného záchranného systému.
Počas telefonátu zachovajte pokoj
Ak sa ocitnete v krízovej situácii, je dobré zachovať pokoj. Platí to aj počas telefonátu s pracovníkom operačného strediska, s ktorým by ste mali komunikovať vecne, pokojne a zrozumiteľne. Operátor potrebuje vedieť, kde sa incident odohral, aby vedel, kam má vyslať záchranné zložky. Takisto bude potrebovať informácie o incidente, komu sa stal, aký je rozsah škôd alebo zranení a či boli účastníkmi incidentu aj deti a podobne. Neumann dodáva, že po zodpovedaní dôležitých otázok bude hovor následne presmerovaný na príslušnú záchrannú zložku. Prízvukuje, že počas tohto prepojenia je veľmi dôležité zostať na linke a neskladať telefón.