V snahe obmedziť masívne znečistenie vzduchu mestské úrady v Dillí prišli s drastickými opatreniami. Kľúčovým cieľom je postupne vytlačiť autá so spaľovacími motormi z ciest. Prvou etapou je zákaz tankovania vozidiel starších ako 15 rokov, ktorý vstúpil do platnosti 31. marca 2025. Táto novinka prakticky znemožňuje prevádzkovať autá, ktoré sú najviac opotrebované a produkujú najvyššie emisie.
Oveľa dôležitejšou časťou stratégie je však cieľ ukončiť predaj benzínových a naftových áut do roku 2035. To by znamenalo, že v hlavnom meste Indie by sa po tomto termíne registrovali výlučne vozidlá poháňané elektrinou alebo iným bezemisným pohonom. Podobné iniciatívy sa objavujú aj v iných svetových metropolách, no Dillí patrí medzi prvé, ktoré pristúpilo k takému radikálnemu opatreniu vzhľadom na svoju chronicky znečistenú ovzdušie.
Vzostup elektrických autobusov a zákaz pre staré vozidlá
Dillí sa v rámci nových opatrení zameriava aj na verejnú dopravu. Cieľom mesta je nasadiť v tomto roku vyše 900 elektrických autobusov, pričom dlhodobý plán počíta s výmenou minimálne 5000 existujúcich autobusov so spaľovacími motormi. Tým by sa mohla zlepšiť kvalita ovzdušia aj komfort pasažierov v jednom z najrušnejších miest sveta.
Súčasné opatrenia zavádzajú striktné pravidlá pre štvorkolesové či dvojkolesové vozidlá. Po auguste 2025 už nebude možné zaregistrovať nové trojkolesové dopravné prostriedky s fosílnymi palivami a od augusta 2026 sa plánuje celoplošný zákaz registrácie dvojkolesových benzínových či naftových modelov. Prechod na alternatívne pohony tak bude ešte rýchlejší.

Podpora elektromobilov v čase napätých obchodných vzťahov
Najnovšie opatrenia prichádzajú v časoch, keď svet čelí eskalujúcim obchodným konfliktom medzi USA, Čínou a Európou, pričom výrobcovia elektromobilov sa snažia udržať doterajší rast. Obchodné vojny zvyšujú neistotu a ceny vstupných materiálov. Fakt, že Dillí – obrovská metropola so značným trhovým potenciálom – sa rozhodlo pre takto prísnu reguláciu spaľovacích áut, však môže poskytnúť nový impulz pre globálny vývoj elektromobilov.
Napriek rôznym colným prekážkam budú mnohí producenti elektrických vozidiel vnímať Dillí ako perspektívny trh, ktorý môže absorbovať značnú časť produkcie. Zároveň budú hľadať spôsoby, ako znížiť náklady, napríklad presunutím časti výroby priamo do Indie.
Stratégia EV 2.0
Mesto uvádza, že od augusta 2025 zakáže novú registráciu trojkolesových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami. Následne o rok neskôr by mal prísť na rad úplný zákaz spaľovacích dvojkolesových strojov. Ide o zásadnú časť pripravovanej politiky EV 2.0, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť v apríli 2025.
Politika EV 2.0 stavia na predchádzajúcom pláne z roku 2020, ktorý chcel do konca roku 2024 dosiahnuť 25-percentný podiel elektrických vozidiel medzi novými registráciami. Hoci tento cieľ sa nenaplnil v plnej miere, v poslednom období sa podiel e-áut v meste vyšplhal na takmer 20 percent. Pomohli tomu štátne dotácie a daňové úľavy.
Do začiatku roka 2025 evidovali úrady v Dillí cez tri milióny elektromobilov a vyše 4700 nabíjacích staníc. Ambiciózny zámer hovorí, že do roku 2026 by mohlo v meste fungovať viac ako 18-tisíc miest na nabíjanie a pre masívne nasadenie e-áut by bol vytvorený zodpovedajúci servisný ekosystém.
Smerom k udržateľnej budúcnosti
Zákazy a obmedzenia spaľovacích motorov v Dillí predstavujú významný krok v boji proti znečisťovaniu ovzdušia. Tieto opatrenia ukazujú, akú cestu môžu zvoliť ďalšie metropoly sužované smogom a dopravnými zápchami. Odborníci očakávajú, že nový systém regulácií podporí rozvoj elektromobilov, a to nielen v Indii, ale aj na svetovom trhu, kde dopyt po čistých technológiách rastie.
Napriek kritike, že tak radikálny zákaz môže naraziť na odpor verejnosti či ohroziť pracovné miesta v tradičnom automobilovom odvetví, predstavitelia Dillí poukazujú na urgentnú potrebu chrániť zdravie obyvateľov. Aj keď je otázne, do akej miery sa podarí tieto zámery presadiť v praxi, výsledky najbližších mesiacov a rokov budú dôležitým signálom pre ostatné mestá na svete.