Kedysi boli sociálne siete fenoménom a ich popularita sa držala na vrchole. No niektoré z nich postupne strácajú priazeň a používatelia ich nahrádzajú inými. Trh sociálnych sietí sa rozrastá, a tak je prirodzené, že používatelia skúšajú, čo im vyhovuje najviac. K známym sieťam patrí najmä Facebook, Instagram, X, TikTok a mnohé ďalšie.
Ako informoval portál Mediálne, dve z kedysi obľúbených sietí zaznamenávajú odliv používateľov. Na základe prieskumu spoločnosti NMS Market Research Slovakia sa ukazuje, že najhoršie je na tom spomínaný TikTok a X (predtým Twitter).
Siete X a TikTok majú problém
Najväčší problém má sociálna sieť X a prieskum ukázal, že túto sieť plánuje opustiť až tretina jej používateľov. Dôvodom môžu byť zmeny, ktoré zaviedol a postupne zavádza Elon Musk po odkúpení siete. Na Slovensku patrí sieť X skôr do druhej polovice v rámci obľúbenosti. A po tomto odlive by tu zostalo len zanedbateľné percento aktívnych používateľov. Aktuálne túto sieť využíva len 5 percent slovenskej populácie.
Na našom trh sa nedarí ani sociálnej sieti Snapchat. Používajú ho zhruba 4 percentá Slovákov, avšak až 29 percent z nich premýšľa nad tým, že účet na sieti si vymaže. Neslávne podľa prieskumu dopadol aj TikTok. Táto sieť je obľúbená najmä u mladšej generácie a je známa rôznymi bizarnými výzvami, ktoré sú často nebezpečné a ohrozujú zdravie a život detí a tínedžerov. Prieskum ukázal, že až 17 percent používateľov zvažuje odchod z tejto siete. Nad TikTokom sa navyše zmráka aj v USA, kde hrozí zablokovanie siete, ak ju nekúpi americká spoločnosť.
Komunikačným platformám sa darí
Nedávny prieskum tiež ukázal, že hoci sociálne siete môžu mať obavy, pri komunikačných platformách je to naopak. Tam záujem používateľov rastie a len minimum používateľov premýšľa nad odchodom. Za stabilné platformy, ktorým v tomto období nehrozí výrazný odliv používateľov sú považované platformy ako WhatsApp, Messenger alebo YouTube. Prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia sa zúčastnilo tisíc respondentov, ktorí odpovedali na otázky online formou. Účastníci prieskumu boli vo veku 18+ rokov, pričom prieskum zrealizovala agentúra na vlastné náklady.
Čo je dôvodom odchodu používateľov?
Dôvody, prečo používatelia opúšťajú sociálne siete, sú rôzne. Ako sme naznačili, čo sa týka sociálnej siete X, pri nej zohráva významnú rolu jej vlastník Elon Musk. Mnohí nesúhlasia s jeho krokmi a názormi a svoj odpor chcú vyjadriť práve odchodom zo siete. Sociálne siete Marka Zuckerberga, ktorý vlastní spoločnosť Meta, zas opúšťajú používatelia z iných dôvodov. Neprekáža im osoba Zuckerberga, ale problémy majú s obahom jeho sietí. V prípade siete Facebook je to napríklad šírenie nepravdivých informácií. Instagram zas začali ľudia vnímať ako neproduktívne zabíjanie času.
Medzi najčastejšie dôvody, prečo Slováci opúšťajú sociálne siete patria obavy o ochranu osobných údajov, príliš veľké množstvo reklám či nadmerné množstvo hoaxov a dezinformácií. U mužov zaváži aj nesúhlas s politikou vlastníka siete a u žien zas negatívny vplyv sociálnych sietí na psychiku. Slovákom podľa prieskumu neprekáža, ak sa zmení používateľské rozhranie. Toto zväčša nie je dôvod na odchod zo siete.