Štát zaviedol bezplatný systém, ktorí umožňuje pacientom prihlásiť sa na vyšetrenie k lekárovi. Hoci mal systém pacientom aj lekárom pomôcť, využíva ho len hŕstka ľudí. Čo je dôvodom? Téme sa venovala STVR.
Elektronické objednávanie na vyšetrenie je v prevádzke už nejaký čas, no mnoho lekárov o tento bezplatný štátny systém neprejavilo záujem. Prednosť dávajú radšej komerčným riešaniam, pri ktorých si však pacient za objednanie musí zaplatiť. Lekári tvrdia, že štátny systém nefunguje tak, ako by mal.
Bezplatný systém na objednávanie k lekárom
Bezplatný objednávací systém patrí pod rezort zdravotníctva. Pacienti si na stránke národného portálu zdravia v sekcii e-objednanie môžu vyhľadať lekára, ktorého potrebujú, a potom sa objednať. Ak sem zavítate, zrejme v zozname svojho lekára nenájdete. Ako sme uviedli vyššie, do projektu sa zapojilo len malé percento slovenských lekárov. Nájdu sa aj takí, ktorí si systém pochvaľujú. Napríklad všeobecná lekárka pre dospelých Andrea Staníková. Tá pre STVR uviedla, že so systémom sa jej pracuje dobre a keď sa niekto objedná, vždy jej príde notifikácia na e-mail. Ona a jej zdravotná sestra tak majú prehľad, kto v ten deň príde na vyšetrenie.
Využívanie štátnej e-služby je dobrovoľné, a preto niektorí lekári nie sú dostatočné motivovaní, aby prešli na tento systém. Ako sme naznačili, prednosť dávajú iným portálom, ktoré sú spoplatnené. Prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP) Jaroslava Orosová uvádza, že systém má nedostatky. Lekári v ňom vraj navrhovali zmeny, ale tie sa do praxe nepremietli. Orosová tiež priznala, že lekári radšej využijú objednávacie systémy tretích strán, pretože vďaka poplatkom si vedia dofinancovať stratu, ktorú im spôsobuje štát.
Nedostatky štátneho systému
Odborníčka na zdravotníctvo Jana Ježíková poukázala aj na nedostatky systému. Napríklad na komerčných portáloch sa vie pacient objednať na presný dátum aj čas. Cez národný objednávací systém to však nie je možné. „Je tam vlastne iba jedna jediná možnosť. Vy si nájdete lekára, zistíte, či je možné sa uňho týmto spôsobom objednať a napíšete mu. Nevyberáte si ani termín,“ objasnila Ježíková.
Štát teda vytvoril systém, o ktorý má zájem len veľmi málo zdravotníckych odborníkov. Ak by chcel, aby ho začali lekári využívať, musel by poskytovateľov zdravotnej starostlivosti viac motivovať, prípadne využívanie systému vymáhať a do zákona zakotviť jeho povinné používanie. Pacienti by sa vďaka tomu mohli objendávať na vyšetrenia k všeobecnému lekárovi aj špecialistovi z pohodlia domova a to bez akýchkoľvek poplatkov.