Štát v tomto roku cieli na maximálnu úsporu verejných financií, a to predovšetkým formou konsolidácie, ktorá obsahuje množstvo prísnych ekonomických opatrení. To hlavné z nich bolo zavedené už začiatkom roka – došlo k zvýšeniu základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) z 20 na 23 percent. Tento krok znamenal nezanedbateľný nárast cien tovarov a služieb, no ako ukazujú niektoré štatistiky, spotrebitelia sa s ňou dokázali zmieriť.
Jednu takú štatistiku ponúka (prostredníctvom tlačovej správy) aj platforma Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7 500 slovenských e-shopov. Čo presne nám hovoria? Napriek vyššej DPH si slovenská e-commerce scéna v porovnaní s prvým kvartálom (štvrťrokom) minulého roku polepšila. Kumulatívny obrat všetkých e-shopov na Shoptete za prvú štvrtinu 2025 stúpol, pričom na trhu sa dokonca objavili stovky nových hráčov.

Objednávky čo pár sekúnd
Aby sme boli konkrétnejší, kumulatívny obrat e-shopov narástol zo 102,4-milióna eur v prvom štvrťroku 2024 na 125,5-milióna eur v uplynulom kvartáli, čo predstavuje približne 23-percentný rozdiel. Platforma však zaznamenala rast aj inde – obecne sa obrat obchodov v priemere zvýšil o 2 percentá medziročne.
Zaujímavý je potom aj počet objednávok, ktoré zákazníci od januára do marca v týchto e-shopoch vykonali. Dosiahol totiž až 1,5-milióna. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka, kedy počet objednávok dosiahol 1,3-milióna, ide o 14-percentný nárast. Inak povedané – slováci objednávali tovar približne každý 5 sekúnd.
Zvýšila sa potom aj hodnota priemernej objednávky. Zatiaľ čo v prvom kvartáli 2024 činila 78,77 eura, tento rok už išlo o sumu 84,80 eura. To je nárast o zhruba 8 percent. Shoptet podotýka, že ide tento nárast prevyšuje medziročnú mieru inflácie. Nejde totiž len o cenu samotného tovaru. Nákladovosť nákupu môžu ovplyvniť aj iné faktory, napríklad vyššia hodnota objendávky, pri ktorej obchod ponúka dopravu zadarmo.
DPH neprekáža, online nakupujeme aj potraviny
Pokiaľ ide o segmenty najviac nakupovaných tovarov, významený nárast zaznamenali zberateľské predmety, a to o takmer 300 percent. Tieto položky majú spotrebitelia nakupovať kvôli emočnej hodnote, no môže ísť aj o alternatívne investície, ktoré majú potenciál rásť na hodnote. Takýmito predmetmi sú napríklad komiksy, hodinky, športové kartičky a podobne.
Zaujímavejší je však rast, ktorý vykázali potraviny – 41 percent. Tento údaj dokazuje, že Slováci čoraz viac preferujú objednávanie potravín cez internet oproti fyzickému nakupovaniu v kamenných predajniach. Mária Auxtová z platformy Shoptet pritom predpokladá, že tento trend bude pokračovať, nakoľko ponuka a služby e-shopov v tejto oblasti sa neustále zlepšujú.
Slovensko však v predaji potravín cez internet stále výrazne zaostáva nielen za ostatnými krajinami V4 (Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko), ale aj za krajinami v rámci Európskej únie (EÚ).

Rast potom vykázal aj segment kozmetiky a parfumov, presnejšie o 35 percent. O 34 percent potom stúpol obrat stavených materiálov. V tomto smere Auxtová poznamenala, že ich nákup cez internet je náramne pohodlný, nakoľko často ide o ťažký a objemný tovar. Okrem toho ho možno na internete často zohnať za lepšiu cenu ako v klasickej kamennej predajni.
Pokiaľ ide o poklesy, tie neboli také závratné ako rasty – najviac sa v sledovanom období prepadol segment zábavy a zábavných predmetov, a to o 13 percent.