Zvýšená 23-percentná DPH sa zatiaľ neodrazila na ziskoch slovenských e-shopov. Slováci nakupovali vo veľkom, hoci niektoré produkty sú od januára tohto roka o čosi drahšie ako v minulom roku. Ako uvádza portál Teraz.sk, počet online objednávok, ktoré zákazníci urobili od januára do konca marca 2025 dosiahol 1,5 milióna.
Na základe dostupných údajov si slovenské e-shopy v prvom štvrťroku 2025 medziročne polepšili a to aj napriek zvýšenej dani z pridanej hodnoty (DPH) a iným daňovo-odvodovým zaťaženiam.
Slovenským e-shopom sa darilo
Podľa štvrťročných dát spoločnosti Shoptet, ktorá zastrešuje fungovanie viac ako 7600 slovenských e-shopov, sa obchodníci nemôžu sťažovať. Obrat sa im v priemere medziročne zvýšil o 2 percentá. Spoločnosť dodáva, že za zvýšený kumulovaný obrat všetkých e-shopov na Shoptete môžu aj stovky nových online obchodov. Kumulovaný obrat medziročne narástol zo 102,4 milióna eur na aktuálnych 125,5 milióna eur. Ako priblížila Mária Auxtová zo spoločnosti Shoptet, rozdiel predstavuje približne 23 percent.
Slováci nakupovali vo veľkom
Od začiatku januára do konca marca tohto roka urobili zákazníci v online obchodoch až 1,5 milióna objednávok. Aj v tomto prípade ide o medziročný rast, konkrétne o 14 percent. Štatistika ukazuje, že Slováci objedávali tovar zhruba každých 5 sekúnd. V minulom roku bol počas prvého štvrťroka počet objednávok len 1,3 milióna. Auxtová spresnila, že sa zvýšila aj hodnota priemernej objednávky. „V prvom štvrťroku 2024 bola 78,77 eura, tento rok už ide o sumu 84,80 eura, teda o 8 percent viac. Môžeme konštatovať, že ide o nárast vyšší ako medziročná inflácia. Drahšie nákupy teda nevyhnutne nemusia znamenať, že sa o túto sumu zvýšila cena samotného tovaru, ale že zákazník jednoducho nakúpil viac,“ povedala pre portál Teraz.sk.
Čo stojí za nárastom?
Cenu nákupu ovplyvňujú viaceré faktory, napríklad vyššia hodnota objednávky, pri ktorej e-shopy často ponúkajú dopravu zadarmo. Ide o ústretový krok smerom k spotrebiteľom, pretože mnohí dopravcovia od začiatku roka zvýšili ceny za svoje služby. Ak teda spotrebiteľ nakúpil v e-shope za vyššiu sumu, získal dopravu zadarmo, ktorú by si za iných okolností musel zaplatiť sám.

Darí sa aj zberateľským predmetom
Prekvapivý nárast zaznamenali aj zberateľské predmety, ktoré si spotrebitelia kupujú pre ich emočnú hodnotu. Nárast bol o takmer 300 percent. Odborníci si myslia, že okrem emočnej roviny tu zohráva rolu aj možnosť investície. Zberateľské predmety majú tendenciu rásť na hodnote a zákazníci si ich preto často kupujú s cieľom neskôr na nich zarobiť. Ide napríklad o hodinky, športové kartičky, komiksy a podobné predmety.
Rástli tiež potraviny a kozmetika
Z pomedzi tradičných segmentov sa mimoriadne darilo potravinám. Tie medziročne vzrástli o 41 percent. Auxtová si myslí, že tento trend bude pokračovať, pretože ponuka aj služby e-shopov v tomto segmente sa neustále rozširujú a zlepšujú. Treba však dodať, že Slovensko v predaji potravín cez internet zaostáva, ak by sme sa pozreli na ostatné krajiny V4, prípadne na krajiny v rámci EÚ. Tento segment teda má potenciál na našom trhu naďalej rásť. Zvýšili sa tiež tržby za kozmetiku a parfumy, a to o 35 percent.