Automobilka Mercedes nedávno predstavila nový koncept, ktorý môže zmeniť spôsob riadenia automobilov. Volant už nebude mať typický tvar kruhu a prepojenie s kolesami bude už len elektronické. Nový koncept s technológiou steer-by-wire posúva autonómne riadenie o ďalší krok vpred a v budúcnosti môže ísť o revolúciu.
Ako informuje portál Elektrickevozy.cz, automobilový priemysel sa občas vzdáva vecí, ktoré fungovali roky. Je to v záujme vývoja a prinášania inovatívnych technológií. Podobne je to aj v prípade automobilky Mercedes, ktorá predstavila ambiciózny koncept.
Volant bude mať úplne iný tvar
Volant v automobile je už roky okrúhly a vodiči si na tento tvar zvykli. Mercedes ale chce tento prvok zmeniť a vodičom priniesť nový zážitok z riadenia. Technológia steer-by-wire využívanie riadenie po kábloch, čo znamená, že volant nie je s natáčacou nápravou spojený riadiacou tyčou. Pohyb volantu snímajú senzory a tie potom pomocou servomotru otáčajú kolesá. Takéto riadenie zatiaľ nie je samozrejmosťou a pokukuje po ňom len hŕstka výrobcov. Testujú ho napríklad automobilky ako Toyota a Luxus a v praxi sa s ním môžete stretnúť len u Tesly. Konkrétne v Cybertrucku.
Teraz sa k týmto výrobcom pridáva aj Mercedes, ktorý chce elektronické riadenie pozdvihnúť na vyššiu úroveň. Volant má úplne iný tvar, než na aký sú vodiči zvyknutí a z pôvodného prvku sa zachovalo len zopár komponentov. V strede sa nachádza logo a airbag a po bokoch sú dve ramená s multifunkčným ovládaním. Mercedes týmto naznačuje, že je čas opustiť tradičný prvok a pretransformovať ho na niečo nové a inovatívne.
Výhody elektronického riadenia
Technológia steer-by-wire má priniesť vodičom viaceré výhody. Hoci volant bude mať úplne iný tvar, zachováva si ideálnu polohu rúk. Výrobca uvádza, že sa tým zlepší viditeľnosť digitálnych prístrojov, pretože volant zaberá v aute menej miesta. Zároveň bude príjemnejšie aj sedenie za volantom alebo pohyby vodiča. Ako dopĺňa portál Elektrickevozy.cz, vďaka absencii tyče je auto navyše o ďalší krok bližšie k autonómnemu riadeniu. Výhodou nového volantu je aj fakt, že nie je nutné ho točiť o stovky stupňov. Riadiaca jednotka totižto dokáže rozpoznať uhol, točivý moment aj silu. Stačí teda mierne pootočenie volantu a auto sa správa presne tak, ako si to želá vodič.

Pre plné vytočenie kolies pri štandardnom riadení je nutné otočiť volant od stredu zhruba o 480 stupňov. Pri elektronickom riadení toto nie je nutné, pretože v plnom rozsahu je možné točiť v 170 stupňoch. Odozva je elektronická, čo je aj pre samotného vodiča príjemnejšie. Nakoľko ide zatiaľ len o koncept, do vozidiel toto riadenie nebude v blízkej dobe nasadené. Kvalita prevedenia a úspešné testy však môžu celý proces urýchliť a nová technológia sa môže dostať do prvých vozidiel v budúcnosti, ktorá nebude príliš ďaleká. Testovacie fotografie odhalili elektrický model série EQ, avšak nie je jasné, o aký presný model ide. Niektorí odhadujú, že prvé auto s takýmto revolučným riadením by sa mohlo dostať na trh v priebehu budúceho roka.