Kruhové objazdy, ako ich poznáme doteraz, môžu byť o pár rokov minulosťou. Švédsky inžinier totižto prišiel s riešením, ktorý má objazd spraviť bezpečnejším a minimalizovať riziko dopravných nehôd.
Nový typ kruhového objazdu dostal pomenovanie Hasselcirkeln a jeho autor si od neho sľubuje plynulejšiu dopravu aj menšiu nehodovosť. Vo Švédsku začnú prvé križovatky s takýmto objazdom stavať už počas tohto roka. Téme sa venoval portál tvnoviny.sk.
Nový typ kruhového objazdu
Kruhové objazdy patria medzi najbezpečnejšie križovatky – tvrdia to odborníci aj štatistiky – avšak mnohým vodičom robí takýto objazd vrásky na čele. Nevedia, ako sa správne zaradiť, kto má kedy prednosť a podobne. Aj preto potom vznikajú na „kruháči“ dopravné nehody a rôzne kolízie. Za problémové sa považujú najmä objazdy s viacerými pruhmi, kde niektorým vodičom nie sú jasné pravidlá, ako v takomto objazde jazdiť. Niekto nedáva prednosť vtedy, kedy by mal. Iný zas dáva prednosť aj vtedy, keď nemusí. Tieto problémy by však mal vyriešiť nový typ kruhového objazdu. Švédi si ho odskúšajú v praxi už čoskoro.
Švédsky inžinier Sebastian Hasselblom predstavil koncept nového kruhového objazdu už v roku 2021. V tom čase išlo len o technický návrh, no o štyri roky neskôr sa stane tento koncept realitou. Nový typ kruhového objazdu dostal pomenovanie po jeho stvoriteľovi – Hasselcirkeln – čo v preklade znamená Hasselov kruh. Na rozvíjaní prvotného konceptu sa podieľala aj Švédska dopravná správa (Trafikverket), vďaka ktorej dostal objazd finálnu podobu. Ako sme naznačili, s výstavbou sa začne ešte tento rok a to konkrétne v meste Uppsala.
Výhoda nového kruhového objazdu
V kruhovom objazde typu Hasselcirkeln sa jazdí inak ako v tom, ktorý poznáme na Slovensku. Jeho hlavnou výhodou je, že vodiči počas prejazdu nemusia meniť jazdný pruh. Jazdné pruhy sa neprekrývajú, a preto do objazdu vchádzajú aj vychádzajú v jednom pruhu. Odborníci dúfajú, že takýto typ objazdu prinesie vodičom menej stresu, čím sa zníži riziko kolízií. Švédska dopravná správa si už dala vypracovať aj štatistiky. Tie odhadujú, že nový typ objazdu zníži počte dopravných nehôd o 72 percent. Zároveň sa zvýši priepustnosť dopravy o 22 percent. Veľké mestá, ktoré sú často preplnené vozidlami a trápia ich zápchy, môžu pocítiť čiastočnú úľavu. Mestské cesty budú bezpečnejšie a doprava zároveň plynulejšia. Mesta Uppsala už začalo s prestavbou existujúcich križovatiek a niektoré ďalšie plánuje vybudovať od základov. Nebude to však jediné miesto, kde sa môžete s takýmito „kruháčmi“ stretnúť.

Ako uvádza portál tvnoviny.sk, s podobnými plánmi sa počíta aj v Skåne. Tento typ kruhového objazdu dokonca vzbudil pozornosť v susednom Poľsku, kde sa o ňom vo veľkom píše. Nový dizajn kruhového objazdu sa v budúcnosti zrejme rozšíri aj do Nemecka a Holandska. Ak sa v týchto európskych krajinách osvedčení, je pravdepodobné, že sa stane v Európe štandardom. Potom by mohol zavítať aj k nám na Slovensko.