Štát sa chystá významne upraviť spôsob, akým Slováci využívajú železničnú dopravu, a to hlavne po nákladovej stránke. Ministerstvo dopravy SR pripravilo návrh novej vyhlášky, ktorý je od 8. apríla v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Podľa tohto návru by sa mala od 1. mája zaviesť minimálna cena cestovného lístka. Téme sa venujú TVNOVINY.sk.
Zaujímavosťou je, že týmto krokom si štát tak trochu protirečí. Zavedenie minimálnej ceny cestovných lístkov je totiž súčasťou snahy nielen o zefektívnenie hospodárenia štátnych dopravcov, ale aj o konsolidáciu verejných financií. Sám pritom dlho tvrdil (a stále tvrdí) že konsolidácia sa nedotkne bežných občanov.
Konkrétne rezort dopravy deklaruje, že cieľom opatrenia je zabezpečiť vyrovnané hospodárenie dopravných spoločností, ktoré zabezpečujú železničnú osobnú dopravu na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.

Štát konsoliduje, kde sa dá
Čo presne sa zmení? Minimálna cena cestovného lístka má byť podľa návrhu stanovená na 1 euro, pričom výnimku budú tvoriť seniori nad 70 rokov, ktorí si budú môcť naďalej zakúpiť lístky za nižšiu cenu – v rámci druhej triedy.
Na pripravovanú zmenu reazuje už aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá podľa hovorcu Dominika Drevického pracuje na úprave tarifného systému. Spoločnosť tiež pripomína, že ceny cestovného sa vo verejnej železničnej doprave nezmenili viac ako desať rokov, takže určité úpravy sú vraj nevyhnutné, a to predovšetkým pri krátkych trasách, kde boli ceny dlhodobo pod hranicou ekonomickej návratnosti.
Je ale nutné poznamenať, že v skutočnosti sa ceny mierne zmenili, a to po zavedení 23-percentnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), ku ktorému došlo začiatkom tohto roka. Zároveň ZSSK začala aplikovať zaokrúhlovanie cien, aby sa znížila potreba používať 1- a 2-centové mince. Výsledkom bol nárast cien o približne 3 až 4 percentá. Napríklad cesta z Bratislavy do Košíc zdražela o 52 centov, zatiaľ čo cena trasy Žilina – Poprad stúpla o 20 centov.
Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK, dávnejšie ozrejmil, že úpravy sú technicky nevyhnutné, no zároveň minimálne. Prioritou spoločnosti má byť zachovanie dostupnej a stabilnej vlakovej dopravy pre všetkých cestujúcich.
Ovplyvní to vlaky zadarmo?
Toto je otázka, ktorú si pokladajú viacerí. Dobrou správou je, že zavedenie minimálnej ceny neznamená zrušenie cestovania zadarmo pre vybrané skupiny obyvateľstva. Rezort dopravy aj ZSSK potvrdili, že 100-percentné zľavy na cestovné lístky zostávajú v platnosti – návrh sa týka len štandardne platiacich cestujúcich.
Zaujímavosťou je, že ZSSK v tomto roku tiež znížila počet miest vo vlakoch určených pre cestujúcich s nárokom na bezplatné cestovanie, a to najmä v rýchlikoch na linke Bratislava – Košice. Podľa nového grafikonu však premávajú vlaky na tejto trase každú hodinu, preto sa kontingent bezplatných miest na niektorých spojoch znížil zo 43 na 24 percent.
Čo z toho vyplýva?
Aby sme to zhrnuli – navrhované zmeny v železničnej doprave podľa štátu predstavujú vyvážený komrpomis medzi finančnou udržateľnosťou dopravcov a dostupnosťou cestovania. Rezort dopravy aj ZSSK zdôrazňujú, že zachovanie verejného záujmu zostáva prioritou, no zároveň treba reagovať na zmenené ekonomické podmienky a dlhodobú stagnáciu cien.
ZSSK chystá aj novú aplikáciu a web
Správa o zavedení minimálnej ceny cestovných lístkov prichádza krátko po tom, čo sme vás na našom webe informovali o rozsiahlej rekonštrukcii digitálnych služieb ZSSK. Spoločnosť plánuje úplne novú mobilnú aplikáciu, ako aj nový online predajný systém a vylepšený webový portál.

Helexa vysvetlil, že všetky uvedené platformy budú upravené tak, aby zodpovedali rastúcim nárokom cestujúcich. Uznal, že hoci je súčasná aplikácia kvalitná, stále je tu určitý priestor na zlepšenie – čo si však vyžiada navrhnutie úplne od základov.
ZSSK zároveň v tomto roku očakáva ďalšie kolektívne vyjednávania so zástupcami zamestnancov. Aj keď je aktuálne platná kolektívna zmluva, prebiehajú rokovania so 14 odborovými centrálami, ktoré pôsobia v rámci spoločnosti. Helexa podotkol, že ZSSK je veľký zamestnávateľ – má približne 5 300 zamestnancov. Preto momentálne prebiehajú rozhovory s odborovými organizáciami, a to konkrétne o tom, či a ako by bolo možné financovať ďalší razd miezd.
Napokon spoločnosť finišuje s prípravami na tohtoročnú letnú sezónu. Jedným z jej vrcholov bude (už tradične) vlakový spoj do chrovátskeho Splitu, ktorý sa medzi cestujúcimi dlhodobo teší veľkej popularite.