Tankovanie na prvý pohľad vyzerá ako jednoduchá aktivita, no v skutočnosti je tu hneď niekoľko skrytých „vecí“, na ktoré by si motoristi mali dať pozor. Jednou z nich je aj skutočnosť, že často za palivo zaplatíme viac, než skutočne treba. Prečo?
Ako píše server Auto Trendy, len málokto si uvedomuje, že časť paliva, za ktoré motoristi zaplatia, sa nikdy nespotrebuje, a to kvôli tomu, že zostáva v hadici čerpadla, a teda sa nedostane do nádrže vozidla. Ročne sa tak môžu pripraviť nielen o značné množstvo benzínu či nafty, ale aj peňazí.
Problém spočíva v spôsobe nastavenia meradiel na čerpacích staniciach. Tieto zariadenia totiž zaznamenávajú množstvo paliva, ktoré prešlo cez čerpadlo, nie množstvo, ktoré reálne skončilo v nádrži. To znamená, že palivo, ktoré sa „zastaví“ a zostane v hadici, je síce zahrnuté v účte, no v skutočnosti sa daným motoristom nevyužije.

O akých množstvách je reč?
Výskumy ukazujú, že objem paliva, ktoré zostáva v hadici, závisí od jej dĺžky. Pri štandardnej hadici s dĺžkou tri metre môže ísť o zostatok až 600 mililitrov paliva. Pri dĺžke 3,7 metra tento objem môže stúpnuť na 700 mililitrov a pri 4,6-metrovej hadici až na 890 mililitrov.
Keď si to prepočítame – pokiaľ motorista tankuje v priemere dvakrát mesačne, v priebehu roka kvôli systému meradla takto príde o 15 až 21 litrov paliva. To znamená ročnú stratu v desiatkach eur.
Palivo sa spotrebuje, no inde
Ako-tak potešujúcou okolnosťou je, že palivo, ktoré zostane v hadici, nemusí nutne ostať nespotrebované. Len jednoducho nie je spotrebované tou osobou, ktorá zaň zaplatí. Keďže na jednej tankovacej pištoli sa strieda viacero motoristov, palivo, ktoré zostalo v hadici po jednom zákazníkovi, môže pri ďalšom tankovaní „vytlačiť“ iný motorista.
Znamená to, že v určitých prípadoch sa môže časť strateného paliva vrátiť. Neexistuje však záruka, že každý vodič dostane späť presne toľko paliva, o koľko pôvodne prišiel. Ide teda skôr o náhodu.
Hrozí miešanie palív?
Na Slovensku sa niečoho takého obávať nemusíte, keďže každá tankovacia pištoľ slúži na iný typ paliva. Inak povedané, tankovacia pištoľ na 95-oktánový benzín vždy bude dodávať iba tento typ paliva. Problém to však môže byť v iných krajinách, kde niekedy jedna tankovacia pištoľ obsluhuje viaceré typy palív.
Znamená to riziko, že sa do nádrže dostane nesprávne palivo, čo môže viesť k poškodeniu motora či zníženiu výkonnosti vozidla.
Čo sa s tým dá spraviť?
Žiaľ, problém so zaseknutým palivom v hadici sa úplne vyriešiť nedá. Existujú však spôsoby, ako minimalizovať straty.
Motoristi by mali uprednostňovať tankovanie na overených čerpacích staniciach s kvalitnou technológiou. Tiež je vhodné tankovať väčšie množstvá paliva naraz, aby bol pomer stratenej a načerpanej pohonnéj hmoty čo najvýhodnejší.
Pri samotnom tankovaní potom treba dbať na správne zasunutie pištole do nádrže, čo môže tiež prispieť k minimalizácii strát.