Slovenské diaľnice budú od júla pre autodopravcov citeľne drahšie. Mýto sa má totiž zvýšiť až o 40 percent, čo vyvoláva vlnu nespokojnosti medzi dopravnými firmami. Okrem samotného rastu cien je tŕňom v oku autodopravcov najmä skutočnosť, že výrazná časť poplatkov stále končí na účtoch súkromných firiem.
Podľa dostupných informácií totiž až 38 percent z celkového objemu vybraných mýtnych poplatkov odchádza spoločnostiam SkyToll a CzechToll, ktoré zabezpečujú technický servis mýtneho systému. Tento fakt je pre autodopravcov v čase zvýšených nákladov na podnikanie neakceptovateľný a žiadajú urgentnú nápravu.
Hrozba blokád na slovenských cestách
Nespokojnosť autodopravcov môže prerásť do masívnych protestov. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska a Aliancie cestnej pomoci už oznámili, že pokiaľ vláda nezačne okamžite riešiť ich požiadavky, plánujú blokovať dôležité dopravné tepny či hraničné priechody.
Nespokojní podnikatelia v doprave vyzvali ministra dopravy a vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, aby sa s nimi čo najskôr stretli. Stanovili mesačnú lehotu, v rámci ktorej očakávajú konštruktívne rokovania. Ak sa tak nestane, začnú s organizáciou protestných akcií, vrátane blokovania ciest kamiónmi, čo by malo vážne dôsledky na medzinárodnú dopravu a zásobovanie.

Problémom sú aj emisné príplatky
Dopravcom prekáža nielen samotné zdraženie mýta, ale aj zvýšenie príplatkov podľa emisnej triedy vozidiel. Štát totiž zavádza dodatočné poplatky pre staršie vozidlá s nižšou ekologickou normou. To znamená ďalšie dodatočné výdavky najmä pre menšie firmy, ktoré nemajú prostriedky na modernizáciu vozového parku.
Prepravcovia zároveň upozorňujú, že súčasný systém ich ekonomicky poškodzuje. Navrhujú, aby všetky vybrané peniaze z mýta boli transparentne a v plnej výške reinvestované priamo do budovania a údržby slovenskej diaľničnej infraštruktúry. Súčasný model, kedy značná časť financií putuje súkromným firmám, považujú za neudržateľný.
Dopravcovia zdôrazňujú, že sú ochotní ísť do ostrých protestov, pokiaľ vláda ich požiadavky nevezme vážne. Podľa ich názoru je na čase, aby ministerstvo dopravy zásadne zmenilo fungovanie systému výberu mýta a zabezpečilo, že peniaze skončia tam, kde ich skutočne treba – v rozvoji ciest a diaľnic.