Hoci sme malá krajina, podvody u nás doslova prekvitajú. Takmer neustále sa dozvedáme o nových kampaniach, ktoré cielia buď to na odcudzenie citlivých údajov, alebo rovno na peniaze, ktoré máme uložené na bankových kontách. Inak na tom nie je ani podvod, na ktorý upozornila Lucia v príspevku na Facebooku, konkrétne v skupine Špekulanti a podvodníci.
Ako už býva zvykom, podvodníci zas a znova zneužívajú známe meno, konkrétne meno najväčšieho operátora na slovenskom trhu – Orange. Obete kontaktujú prostredníctvom faktúry, ktorá oznamuje, že im bude vrátená určitá suma peňazí. Konkrétne v príklade, ktorý poskytla Lucia, je vystavená suma 22,40 eura.
Tento podvod je nechutný z viacerých dôvodov. Po prvé zneužíva známe meno, po druhé apeluje na ochotu ľudí spustiť zábrany v prípade, že vidia šancu na získanie finančných prostriedkov. Samotná faktúra pritom pôsobí naozaj presvedčivo. Vo vrchnej časti sa nachádza oficiálne logo operátora, zatiaľ čo obsah je formulovaný veľmi podobne ako na skutočných faktúrach. Dokonca aj typ písma je zhodný, rovnako ako jeho rozloženie.

Je to podvod. A dá sa to dokázať
Treba mať na pamäti, že nikto vám nedá peniaze „len tak“. Áno, občas sa stane, že máte nárok na vrátenie preplatku, no vždy si to pre istotu aj niekoľkokrát overte. V prípade predmetnej faktúry od Orangeu je to celkom jednoduché – skontrolujte si stav svojho účtu (bilancie) prostredníctvom oficiálnej webovej stránky alebo mobilnej aplikácie Orangeu. Ak nič nenasvedčuje tomu, že by vám mali byť vrátené peniaze, máte jasný náznak toho, že sa vás len niekto snaží oklamať.
V tomto prípade budí vážne podozrenie aj obsah pod zvýraznenou sumou: „Vážený zákazník, chceme Vás informovať, že Vám bola vystavená dvojnásobná faktúra. Na našej webovej stránke budete požiadaný o vyplnenie formulára na vrátenie peňazí.“ Nechýba dokonca ani variabilný symbol.
Problémom je, že keď na danej stránke vyplníte zmienený formulár, de facto tým odovzdáte citlivé údaje do rúk podvodníkov, výsledkom čoho môže byť strata peňazí.
Pamätajte na to, že Orange takto preplatky nevracia. Ako stojí v jednom z komentárov: „Nepíšu to ako sumu, ktorá sa má vrátiť, ale napíšu dlžnú sumu v zápornej hodnote a odpočítajú to pri ďalšom fakturačnom období.“
Čo z toho vyplýva? Ak vám príde ponuka o vrátenie peňazí, pričom viete, že nikde žiadny preplatok nemáte, najlepšie bude, keď ju úplne odignorujete. V žiadnom prípade neklikajte na priložené odkazy a nevypĺňajte žiadne formuláre.