Sociálna poisťovňa upozornila na podvod, ktorý hovorí, že klienti môžu získať preplatok poistného. Táto falošná informácia sa šíri prostredníctvom e-mailov a zneužíva meno známej inštitúcie. Ako uvádza poisťovňa, od predmetných e-mailov sa dištancuje a občanov prosí, aby boli obozretní.
Slovenskom sa aktuálne šíria viaceré podvody. Podvodníci sa väčšinou vydávajú za známu osobu alebo inštitúciu a takýmto spôsobom chcú oklamať ľudí. Podvody sa šíria cez SMS správy, WhatsApp aj telefonáty a, samozrejme, cez e-maily, ako je to v tomto prípade. Ide o klasický phishingový útok.
Sociálna poisťovňa upozorňuje na podvod
Podvodníci zväčša cielia na zraniteľnú skupinu ľudí a podobne je to aj v tomto prípade. Oklamať chcú dôchodcov, ktorí sú častejšie dôverčiví. Ako uvádza Sociálna poisťovňa, v posledných dňoch zaznamenala šírenie podvodných e-mailov, v ktorých podvodníci klamlivo informujú klientov o preplatku poistného. V správe uvádzajú, že klient má nadmernú úhradu príspevkov na starobné poistenie a navádzajú ho na to, že môže získať preplatok. Zároveň seniora vyzývajú, aby doplnil svoje údaje.
Ide o často používanú taktiku, vďaka ktorej sa podvodníci môžu dostať k osobným a citlivým údajom potenciálnych obetí. V e-maile je uvedený odkaz na podvodnú webovú stránku a ak klient na tento odkaz klikne, bude presmerovaný na falošný web. Údaje, ktoré tu vyplní, však nepôjdu Sociálnej poisťovni, ale priamo podvodníkom, ktorí ich potom môžu zneužiť.
Na odkaz neklikajte
Sociálna poisťovňa v tejto súvislosti vyzýva svojich klientov, aby na odkaz z e-mailu neklikali. Ideálne je takýto alebo podobný e-mail ignorovať a odstrániť zo svojej schránky. Ako upozornila poisťovňa, ide o finančný podvod, ktorý chce získať osobné údaje občanov a potom ich obrať o peniaze. Poisťovňa dôrazne uvádza, že klientov o preplatkoch poistného takýmto spôsobom neinformuje a nikdy prostredníctvom e-amilov nežiada overenie osobných údajov.
Poisťovňa dodala, že klienti majú byť ostražití a ak si nie sú istí, či ide o podvod alebo o legitímnu správu, môžu sa obrátiť priamo na Sociálnu poisťovňu. Najlepšie je preveriť si všetky informácie v priamom kontakte so Sociálnou poisťovňou a to osobne cez pobočky poisťovne, prípadne cez informačno-poradenské centrum alebo infolinku. Len takto budete mať istotu, že nenaletíte na triky podvodníkov.
Ako rozpoznať falošnú správu?
Podvodník často žiada vaše osobné údaje a tvrdí, že je nutné ich aktualizovať alebo doplniť o nové informácie. Medzi citlivé údaje, ktoré podvodníci žiadajú, patria heslá k účtom alebo bankové údaje. V podvodných správach sa spravidla vždy nachádza odkaz, ktorý smeruje na podvodnú stránku a podvodník vás nabáda, aby ste na tento odkaz klikli. Správa je naliehavá a urguje vybavenie záležitosti a núti občana, aby konal rýchlo a splnil pokyny v krátkom čase. Častým znakom podvodných správ sú gramatické alebo štylistické chyby.
Odosielateľ na prvý pohľad pôsobí dôveryhodne, ale ak preskúmate e-mailovú adresu, zistíte, že sú v nej nezrovnalosti a nejde o oficiálnu adresu danej inštitúcie. Sociálna poisťovňa na záver dodáva: „V súčasnosti, keď sa podvody formou elektronickej komunikácie objavujú čoraz častejšie, prosíme klientov, aby vnímavo a pozorne pristupovali k podobným správam (najmä e-mailom, sms alebo správam cez sociálne siete) a zodpovedne si preverili ich obsah a pravdivosť.“