Extrémne prísne clá, ktoré zaviedol prezident Spojených štátov Donald Trump, vadia nielen zahraničiu, ale aj domácim. Ovplyvňujú pritom nielen bežných Američanov, ale aj firmy, ktoré tu pôsobia, vrátane tých najväčších. Výnimkou pritom nie je ani Apple, v čase písania tohto článku druhá najhodnotnejšia firma na svete (z hľadiska trhovej kapitalizácie). Kalifornského giganta pritom nespomíname len tak náhodou.
Ako informuje server Android Authority, renomovaný výrobca iPhonov, iPadov a MacBookov sa nedávno rozhodol uskutočniť operáciu, ktorou by sa pokojne mohol inšpirovať nejeden špionážny film. Podľa informácií od vysokopostavených indických úradníkov, ktoré priniesol denník The Times of India, si Apple objednal až päť nákladných lietadiel, ktoré v priebehu troch dní previezli z Indie do Spojených štátov veľké množstvo iPhonov a ďalších zariadení.
Žiaľ, nešlo o omyl a ani prehnanú marketingovú kampaň. Tento krok bol jasnou reakciou na nové dovozné clá zavedené Trumpovou administratívou, ktoré vstúpili do platnosti 5. apríla 2025. Pôvodne nastavila recipročné clo vo výške 10 percent na dovoz z Číny, no krátko na to nasledovali ďalšie zvyšovania. Najnovšie administratíva oznámila, že od polnoci 9. apríla sa budú na čísnke výrobky vzťahovať dovozné clá až do výšky 104 percent.

Apple tak využil posledné dni pred zavedením ďalších obchodných bariér na expresný prevoz tovaru, aby sa vyhol zvýšeným nákladom. Uviedol pritom, že aspoň nateraz nemá v pláne zvyšovať ceny svojich produktov na kľúčových trhoch, vrátane Spojených štátov. Možno práve to je ten dôvod, prečo gigant začal hromadiť zásoby iPhonov vyrobených v Indii a Číne ešte počas obdobia, ktoré je za bežných okolností pomerne pokojné, pokiaľ ide o logistiku.
Len dočasná pomoc
Hoci Apple zvolil šikovnú taktiku, ako sa vyhnúť vyšším poplatkom, nešlo ani nejde o dlhodobé riešenie. Päť lietadiel po strop naplnených iPhonmi možno dokážu krátkodobo pokryť potreby amerického trhu, no skôr či neskôr sa tieto zásoby minú, na čo spoločnosť pocíti Trumpove clá v plnej sile. Obavy z toho, že časom predsa len zvýši ceny svojich produktov, tak rozhodne sú opodstatnené.
Zásoby, ktoré Apple momentálne skladuje v Spojených štátoch, však majú byť na maxime dostupnej kapacity, čo je dobrá správa. Zabezpečil si tak aspoň niekoľko mesiacov „kľudu“, počas ktorých sa môže zamerať na riešenie toho, ako bude fungovať v budúcnosti, keď sa sklady vyprázdnia.
Pokiaľ ale nedôjde k žiadnym priaznivým zmenám, teda pokiaľ Apple v dôsledku vysokých ciel stúpnu náklady, možno očakávať, že ceny iPhonov a ďalších zariadení z jeho produkcie skutočne stúpnu. To by predstavovalo veľké riziko, nakoľko by takéto rozsiahle zdražovanie mohlo spustiť dominový efekt – ceny by pravdepodobne dvihli aj výrobcovia zo sveta Androidu.
„Androiďáci“ zatiaľ mlčia. Prečo?
Zaujímavosťou je, že kým Apple podniká viditeľné kroky, výrobcovia Android smartfónov, ako napríklad Samsung, Motorola či Google, sú podozrivo ticho. Doposiaľ neinformovali, či podnikajú podobné opatrenia ako Apple, ani či už v úzadí neprepisujú cenovky.
Aj mlčanie však môže byť dôkladne premyslená stratégia. Napríklad pri Samsungu sa takýto postoj dá pochopiť – je vo výrazne výhodnejšej pozícii ako Apple, keďže má diverzifikovanú výrobnú sieť. Zatiaľ čo Apple vyrába v Číne okolo 90 percent všetkých iPhonov, Samsung rozložil svoju produkciu medzi viaceré krajiny.
Vyše 100-miliónov modelov Galaxy, čo zodpovedá viac ako polovici jeho ročnej produkcie, pochádza z Vietnamu, ktorý aktuálne čelí „iba“ 43-percentnému clu. Ďalších 30 percent produkcie pochádza z Indie, ktoré podlieha iba 26-percentnému clu. Zvyšok je rozdelený medzi Brazíliu (10-percentné clo), Indonéziu (32-percentné clo) a Južnú Kóreu (25-percentné clo).
Táto rozsiahla diverzifikácia výroby dáva Samsungu v porovnaní s Apple omnoho väčšiu flexibilitu. Apple, ako sme spomenuli, je na Čínu stále silno naviazaný.
Kto si to odnesie? Predsa zákazníci
Ako to už v takýchto veciach chodí, s vysokou pravdepodobnosťou najviac pocítia vplyv ciel bežní ľudia, čiže spotrebitelia. Bez ohľadu na to, aké stratégie technologickí giganti zvolia, zvýšené náklady na výrobu a dovoz sa len zriedka držia na úrovni firiem – zvyčajne sa prenášajú do konečných cien, čo znamená, že im ich de facto preplatia zákazníci.
Nemusí pritom ísť len o vyššie ceny. Clá, respektíve vyššie náklady, sa môžu prejaviť aj v podobe menej frekventovaných akciových ponúk či obmedzenia ponúkaných služieb alebo príslušenstva.

Je to tvrdá, no známa ekonomická realita – ak rastú náklady na výrobu, rastú aj ceny finálnych produktov. Aj Android zariadenia tak môžu v budúcnosti zdražieť, a to najmä v reakcii na pohyby konkurencie a obchodné podmienky.
Pozoruhodnou skutočnosťou je, že zákazníci si hrozby ciel, pokiaľ ide o ich obľúbené produkty, riadne uvedomujú. Podľa agentúry Bloomberg začali zamestnanci kamenných predajní Apple v Spojených štátoch prirovnávať posledné dni k predvianočnému nákupnému šialenstvu – mnohí ľudia panicky nakupujú iPhony, aby v budúcnosti nemuseli za tie isté zariadenia platiť podstatne vyššie ceny.