Nedávno sme vás informovali, že Slovensko zasiahol podvod, ktorý sa masívne šíri cez aplikáciu WhatsApp. V ohrození sú tisícky Slovákov, ktorí túto aplikáciu pravidelne používajú. Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) preto radí, čo robiť, ak ste tomuto podvodu uverili a stali ste sa obeťou.
NBÚ uvádza, že máte upozorniť svoje kontakty a varovať ich, aby neklikali na odkazy, ktoré im prišli v správach z vášho telefónneho čísla. Pokiaľ ste v rámci komunikácie zdieľali akékoľvek heslá, je nutné si ich okamžite zmeniť, aby ste zabezpečili svoje online účty.
NBÚ radí, čo robiť, ak ste obeťou online podvodu
Cez WhatsApp sa začal šíriť podvod, ktorý vyzerá na prvý pohľad nevinne. Známy kontakt vám pošle správu, v ktorej vás prosí, aby ste zahlasovali za dcéru v tanečnej súťaži. Ak chcete odovzdať svoj hlas v tejto podvodnej súťaži, je nutné prejsť registračným procesom. V rámci neho máte skopírovať kód, avšak po zadaní kódu sa útočník môže zmocniť vášho WhatsAppu účtu a prebrať nad ním úplnú kontrolu. Potom vo vašom mene posiela ďalšie podvodné správy a to všetkým kontaktom, ktoré máte uložené v zozname telefónnych čísel.
NBÚ preto radí, aby ste svoje kontakty s touto situáciou oboznámili a upozornili ich na možný podvod. Treba im oznámiť, nech v žiadnom prípade neklikajú na odkazy, pretože útočníci by mohli prevziať kontrolu aj nad ich WhatsApp účtami. Ako uvádza agentúra TASR cez svoj portál Teraz.sk, je vhodné, aby si používateľ odpároval všetky prepojené zariadenia so svojim WhatsApp účtom. Postup je mierne odlišný v prípade aplikácie pre operačný systém Android a iOS. Ak je váš účet zablokovaný, napríklad z dôvodu masového rozosielania správ, treba WhatsApp požiadať o odblokovanie. V žiadosti uveďte, že ste sa stali obeťou phishingového útoku a spárované zariadenie, ktoré odosiela množstvo správ, nie je vaše.
Skontrolujte si históriu konverzácií
NBÚ tiež odporúča prejsť si celú históriu komunikácie a to so všetkými kontaktmi. Útočník si totižto mohol vaše konverzácie stiahnuť automatizovane. Ak ste s niektorým zo svojich kontaktov zdieľali napríklad heslá k účtom alebo iné citlivé údaje, je nutné si tieto heslá zmeniť v záujem zachovania bezpečnosti. „V prípade, že boli posielané údaje z dokladov alebo platobných a kreditných kariet či ich fotografie, je treba okamžite kontaktovať príslušné inštitúcie ako je polícia či banka a požiadať o nové doklady,“ píše portál Teraz.sk. Ak ste zdieľali citlivé informácie, súbory alebo faktúry, pripravte seba aj druhú stranu na možné cielené podvodné kampane, pri ktorých môže byť zdieľaný obsah zneužitý.
Tento podvod, ktorý sa začal masívne šíriť Slovenskom počas tohto mesiaca, je mimoriadne zákerný. Pôsobí dôveryhodne, pretože je napísaný gramaticky správne a v slovenčine. Navyše tieto podvodné správy chodia od kontaktov, ktoré máte uložené v zozname. NBÚ preto vyzýva, aby používatelia v žiadnom prípade neklikali na odkazy, ktoré nemajú preverené. Podozrivé správy je najideálnejšie úplne ignorovať.