Elektromobily majú byť ekologickejšou náhradou za autá so spaľovacími motormi. Okrem iného sa o nich tvrdí, že počas jazdy sú tichšie. Najnovší výskum ale ukázal, že ide o veľký mýtus. Nie vždy toto platí a elektrické auto môže byť dokonca hlučnejšie ako spaľovacie vozidlo.
Hlučnosť auta totižto ovplyvňuje viacero faktorov. Nie je to len motor, ako sa mylne mnohí domnievajú. Na hlučnosť má vplyv aj aerodynamika alebo odhlučnenie.
Hlučnosť elektrických áut
Medzi spaľovacími a elektrickými vozidlami je viacero podstatných rozdielov. Tie sa týkajú najmä mechanických súčastí áut. Ako uvádza portál Elektrickevozy.cz, mnohým chodcom vadí hlučnosť nielen klasických spaľovákov, ale aj elektromobilov. Britský motoristický portál Autocar sa preto rozhodol rozlúsknuť, ako to je v skutočnosti a otestoval viacero áut. Zameral sa však nie na hlučnosť, ktorú vníma okolie, ale na hluk, ktorý ovplyvňuje posádku auta. Test preukázal, že elektrický pohon automaticky neznamená vyšší komfort počas jazdy s ohľadom na mieru hlučnosti.
Reportér testoval hybridný plug-in Bentley Continental GT Speed Hybrid a keď auto zapojilo všetkých osem valcov, jazda rozhodne nebola tichá. Pri elektrickom pohone ale dokázalo auto znížiť hlučnosť na únosnú mieru a jazda bola pokojná. Samozrejme, každý elektromobil je iný, preto sa výsledky testu nedajú považovať za smerodajné. Ukázali však, že neplatí, že elektrické autá alebo hybridy sú automaticky tichšie oproti spaľovacím vozidlám.
Čo ukázali výsledky?
Aby mohol reportér test vykonať, do auta si zobral zvukomer. Pri stabilnej rýchlosti 80 km/h a pri jazde na elektrinu zaznamenal hluk 61,7 decibelov (dB). Pri zapojení spaľovacieho agregátu sa hlučnosť mierne zvýšila na 62,2 dB. Aj keď ide o nárast o veľmi nízku hodnotu, ľudské ucho rozpoznalo, že do jazdy bol zapojený benzínový motor.
Ako sme naznačili v úvode, vplyv na hlučnosť elektromobilu má viacero faktorov. Napríklad aerodynamika alebo hluk spôsobený jazdou po vozovke, prípadne hluk kolies. Ako dopĺňa portál Elektrickevozy.cz, auto Bentley dopadlo v teste celkom dobre. Mercedes-Benz EQS, ktorý nemá konvenčný motor, bol vo výsledku tichší len o necelé 4 dB (58 dB). Cupra Tavascan EV mala hodnoty okolo 61 až 62 dB a podobne dopadala aj hybridná Dacia Duster. Okolo tejto zvukovej hladiny sa pohybovalo tiež BMW 120 M Sport. Prekvapením bola Kia EV6 alebo Audi Q6 e-tron, ktoré majú bežnú hlučnosť až okolo 65 dB. Oproti klasickým spaľovacím vozidlám sú teda hlučnejšie.