Nemecký automobilový koncern Volkswagen sa už dlhšie trápi vážnymi problémami, ktoré ho často nútia k ráznym zákrokom. A žiaľ, netýka sa to len nemeckých závodov, ale aj toho slovenského, ktorý sa nachádza v Bratislave.
Bratislavská fabrika po novom pristúpila k rozhodnutiu prepustiť stovky zamestnancov, údajne kvôli slabom dopyte po vozidlách značky Audi, ktorá spadá pod ochranné krídla koncernu. Na základe poznatkov Index SME o tom informuje Denník N.

Podrobnejšie detaily ohľadne prepúšťania nateraz nie sú známe. Vie sa len toľko, že sa netýka kmeňových zamestnancov závodu, ale iba agentúrnych pracovníkov, ktorých si podnik najíma cez agentúry dočasného zamestnávania. Podľa dostupných informácií Volkswagen prerušil väzby s približne 750 ľuďmi.
Volkswagen potrebuje zmenu
Nemecký koncern už dlhšiu dobu usiluje o výrazné navýšenie efektivity svojich závodov. V dôsledku tejto iniciatívy pritom môžu byť niektoré z nich zatvorené, čo by znamenalo výrazný úbytok zamestnancov. Niektorí by mohli byť preškolení a preradení inam, no pravdepodobne by veľká časť z nich o prácu prišla úplne.
Pre Slovákov je ako-tak dobrou správou, že problémom sú hlavne nemecké továrne, ktoré sa dostali pod silný tlak, hlavne kvôli výrazne slabnúcej konkurencieschopnosti. Pokiaľ ide o slovenskú fabriku, tá aktuálne prosperuje, a to aj vďaka nižším nákladom na pracovnú silu.
Samotný Arno Antlitz, finančný riaditeľ koncernu, pred časom priznal, že nemecké závody dnes nedokážu držať krok s konkurenciou.
Automobilka hľadá spôsoby, ako zároveň čo najviac znížiť náklady a zvýšiť efektivitu. Odborári pritom apelujú na najväčších akcionárov, aby prispeli svojím dielom. Docieliť by sa to vraj dalo napríklad znížením vyplácanej dividendy, čiže podielu na zisku spoločnosti.
Konkurencieschopnosť pritom nie je jediným problémom, ktorému nemecký gigant čelí. Už dlhšiu dobu ho trápia aj finančné ťažkosti. Počas prvých troch štvrťrokov (kvartálov) minulého roka sa zisk koncernu prepadol až o tretinu (v medziročnom porovnaní). Preto plánuje rozsiahle úsporné opatrenia, pričom jednou z možností šetrenia môže byť aj zníženie nákladov na zamestnancov.
Po novom aj americké clá
Samozrejme, tvrdou ranou pre slovenský Volkswagen bolo aj zavedenie nových dovozných ciel zo strany Spojených štátov. Začali sa šíriť obavy, že v ich dôsledku bude fabrika prepúšťať. K prepúšťaniu, ako sme spomenuli vyššie, síce napokon došlo, no z iného dôvodu. A znovu pripomíname, že sa nedotklo kmeňových zamestnancov. Nateraz to vyzerá tak, že rozsiahlejšie prepúšťanie nehrozí.
Volkswagen Slovakia ukončil minulý rok s náramne priaznivými hospodárskymi výsledkami. Obrat v medziročnom porovnaní poskočil o 6 percent, teda na 12,5-miliardy eur, pričom zisk pred zdanením stúpol ešte viac – o 11 percent, čiže na 355-miliónov eur. Okrem toho došlo k zvýšeniu produkcie vozidiel. Z výrobných liniek bratislavského závodu v uplynom roku zišlo cez 340 000 modelov.
Wolfram Kirchert, šéf predstavenstva slovenskej pobočky Volkswagenu, vyzdvihol aj nasadenie zamestnancov a dôsledné optimalizácie nákladov, čo taktiež malo pomôcť k dosiahnutiu „zelených“ výsledkov. Samozrejme, pretrvávajúce problémy v dodávateľských reťazcoch si riadne uvedomuje, no aj napriek značným výkyvom sa podniku podarilo dosiahnuť lepšie čísla ako v roku 2023.
Ako to súvisí s clami? Kľúčovým faktorom je, že Spojené štáty netvoria väčšinu vývozu, dokonca každoročne klesá. V minulom roku vývoz na tento trh predstavoval iba 16 percent celkovej výroby, čo bolo o štyri percentuálne body menej ako v roku 2023 (20 percent).
Audi zmenila značenie, dopyt je však stále slabý
Keďže je slabý dopyt po Audi dôvodom prepúšťania 750 agentúrnych pracovníkov, asi je každému jasné, že táto značka na tom určite nie je najlepšie.
Správa o slabom dopyte prichádza zhruba dva mesiace po tom, čo značka oznámila dôležitú transformáciu týkajúcu sa označovania vozidiel. Cieľom tejto globálnej stratégie je zabezpečiť jednoznačnú a intuitívnu orientáciu v portfóliu.

Podľa Marca Schuberta, člena predstavenstva Audi AG pre predaj a marketing, bolo rozhodnutie o zmene výsledkom dôkladných diskusií a reflektovalo spätnú väzbu od zákazníkov aj medzinárodných predajcov. Schubert uviedol, že nová nomenklatúra poskytne zákazníkom na celom svete jednoduchšiu a intuitívnejšiu orientáciu v produktovom portfóliu Audi. Označenia modelov vraj boli navrhnuté tak, aby bolo na prvý pohľad jasné, o akú veľkosť vozidla ide a aké je jeho postavenie na trhu.
Je ale nutné poznamenať, že modernizovaný systém označovania sa vzťahuje len na nové vozidlá. Audi teda neplánuje spätne meniť označenie modelov, ktoré už sú v obehu, resp. v predaji.
Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.