Polícia Slovenskej republiky upozornila na podvod, ktorý bol populárny v minulosti, no teraz sa opäť vracia na Slovensko. Ide o extrémne nebezpečný podvod, pretože na prvý pohľad pôsobí dôveryhodne a môže nachytať aj skúsených používateľov.
Podvod navyše prešiel istými zmenami, aby sa stal ešte viac sofistikovaným a pôsobil autentickejšie. Polícia v posledných dňoch zaznamenala desiatky hlásení od občanov, ktoré sa týkajú práve tohto staronového podvodu.
Podvod zneužíva meno ZSE
Podvodníci zneužívajú meno známej a rešpektovanej inštitúcie – Západoslovenská energetika (ZSE). Podvod sa šíri ceu SMS správy a nebezpečný je preto, lebo v podvodnej textovej správe sa nachádza správna skratka poskytovateľa elektrickej energie – ZSE. Vďaka tomu pôsobí podvod dôveryhodnejšie a menej vnímaví občan nemusí postrehnúť, že ide o falošnú správu. Slovenská polícia upozorňuje, že elektrárne takéto SMS správy neposielajú. Faktúra príde zákazníkovi poštou alebo cez mobilnú aplikáciu, pričom spôsob, akým bude zákazníkovi faktúra doručovaná sa dohaduje na začiatku zmluvného vzťahu.
Podvodníci v SMS správe tvrdia, že máte uhradiť nezaplatenú faktúru do určitého konkrétneho termínu. Ak tak neurobíte, hrozí, že služby vám už nebudú poskytované. Podvod teda nabáda k rýchlemu konaniu, inak zákazník príde o dodávku elektrickej energie. V textovej správe nechýba ani odkaz, ktorý smeruje na podvodnú webovú stránku. Polícia odporúča, že ak si nie ste istí, či ide podvod, ideálne ja zavolať na infolinku spoločnosti a preveriť si skutočnosť.
ZSE tiež upozorňuje
Na tento podvod upozornila aj samotná spoločnosť Západoslovenská energetika. Na webe napísala, že podvod zaznamenala koncom marca a naďalej pokračuje. Viacerí zákazníci spoločnosť upozornili, že takéto falošné SMS správy obdržali. Odkaz v SMS-ke smeruje na podvodnú stránku zse-obnovy.com a podvodník zákazníka vyzýva na uhradenie poplatku, pričom na priloženom odkaze má aktualizovať svoje údaje.

ZSE dôrazne upozorňuje, že nie je odosielateľom týchto podvodných správ a došlo k zneužitie jej identity. Spotrebiteľom a obchodným partnerom radí, aby na tieto SMS správy nereagovali, keďže cieľom odosielateľa je získať peniaze, respektíve citlivé osobné a platobné údaje.
Ide o klasický príklad phishingového, respektíve smishingového útoku. ZSE radí, aby si zákazníci overili úhradu svojich pohľadávok na Zákazníckej linke 0850 111 555 alebo cez Online účet na oficiálnej webovej stránke poskytovateľa služieb zse.sk. Aj tento podvod ukazuje, že útočníci skúšajú rôzne stratégie, ako sa dostať k údajom, ktoré potrebujú pre vybielenie bankového účtu alebo pre čiastočné obohatenie sa. Podvody sú na Slovensku sa dennom poriadku, a preto sa oplatí byť ku každej doručenej správe maximálne obozretný.