Na úrovni Európskej únie (EÚ) sa schyľuje k rozhodnutiu, ktoré čakal asi málokto. Blok má aktívne diskutovať o zrušení vysokých dovozných ciel na čínske elektromobily, ktoré boli pôvodne zavedené s cieľom ochrániť konkurencieschopnosť európskych výrobcov. Tento krok však nebude znamenať, že čínske automobilky do Európy budú môcť dovážať svoje vozidlá bez akýchkoľvek obmedzení. Clá sa síce majú zrušiť, no obratom ich nahradí iné opatrenie, informujú Topky.sk.
Novým návrhom, ktorý vyplýva z diskusií vedených medzi EÚ a Čínou, je zavedenie tzv. minimálnych cien. Má však ísť o podstatne miernejšiu bariéru, ktorá by mohla výrazne zmierniť eskalujúce obchodné napätie medzi prominentnými ekonomikami.
O tejto možnosti konkrétne rokovali eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič a čínsky minister obchodu Wang Wen-tchao, a to v rámci videohovoru. Informáciu o tom, že skutočne môže dôjsť k zrušeniu dovozných ciel, priniesla priamo Európska komisia (EK).
Ako to funguje teraz?
V súčasnosti platia v EÚ na čínske elektromobily vyrovnávacie clá, ktoré siahajú do výšky až 35,3 percenta. Ich zavedenie koncom októbra minulého roka vyplynulo z vyšetrovania EK, podľa ktorej čínska vláda nespravodlivo dotovala domácu produkciu elektrických vozidiel, čím narúšala hospodársku súťaž, respektíve znevýhodňovala európske automobilky. Tie jednoducho nedokázali produkovať elektromobily za dostatočne nízke ceny, aby vedeli adekvátne konkurovať svojim čínskym náprotivkom.

Je pritom nutné poznamenať, že tieto clá sa vyberajú dodatočne k štandardnému dovoznému clu na automobily, ktoré dosahuje 10 percent. Spoločne tak tieto opatrenia budujú vysoké hradby, ktoré čínskym elektromobilom náramne komplikujú, prípadne úplne znemožňujú vstup na európsky trh.
Čínske elektromobily s minimálnymi cenami
Podľa vyjadrení čínskeho ministerstva obchodu sa Šefčovič a Wang dohodli na tom, že je čas zahájiť oficiálne rokovania o cenovom riešení, ktoré by mohlo nahradiť aktuálne clá.
V tejto súvislosti sa diskutovalo o nastavení zmienených minimálnych cien, za ktoré by čínski výrobcovia mohli predávať svoje elektromobily v EÚ. Tento model by mal zamedziť cenovému podliezaniu a zároveň by umožnil čínskej strane vyhnúť sa ďalšiemu zvyšovaniu ciel.
Šefčovič zdôraznil, že ak by sa pristúpilo k systému minimálnych cien, muselo by ísť o riešenie, ktoré bude rovnako účinné ako aktuálne vyrovnávacie clá. To znamená, že by muselo efektívne chrániť európskych výrobcov pred neférovou konkurenciou a zabezpečiť, aby sa na trh nedostávali výrobky za dumpingové ceny.
Vytúžená úľava
K diskusiám o tejto problematike prispela aj širšia geopolitická situácia. Podľa čínskeho ministerstva sa počas videohovoru diskutovalo aj o dopadoch agresívnej colnej politiky Spojených štátov, ktorá ovplyvnila globálne obchodné vzťahy.
EÚ aj Čína vnímajú potrebu hľadať vyvážené riešenia, ktoré zabezpečia spravodlivé podmienky na trhu bez ďalšej eskalácie obchodných konfliktov.
Zavedenie minimálnych cien sa pritom zdá byť jedným z najvhodnejších riešení. V budúcnosti by pritom mohli priaznivo ovplyvniť aj spotrebiteľské ceny elektromobilov v Európe a dostupnosť čínskych modelov. Zároveň by však bloku ponechali určitú kontrolu nad tým, aby boli ceny férové a trh nebol deformovaný štátnymi dotáciami.