Tlak na európske automobilky zo dňa na deň rastie, čo je nepriaznivý fenomén, ktorému sa nie všetci chcú len nečinne prizerať. Do tejto skupiny patrí aj Taliansko, ktoé sa rozhodolo osloviť Európsku úniu (EÚ) s celkom odvážnou žiadosťou. Žiada totiž o pozastavenie kľúčovej náležitosti Európskej zelenej dohody, inak známej ako Green Deal. Na základe poznatkov TASR o tom informujú Aktuality.sk.
Tamojší minister priemyslu Adolfo Urso ešte koncom minulého týždňa oznámil, že Taliansko navrhne EÚ pozastavenie činnosti emisných predpisov, a to s cieľom zmierniť negatívny vplyv, ktorý predstavujú nové obchodné clá zo strany Spojených štátov na európsky automobilový sektor. Pochopiteľne, v nemalej miere sa to týka aj Talianska.
Konkrétne Urso uviedol, že Taliansko je silne proti clám a zároveň vyzýva EÚ, aby konala rázne, teda aby okamžite pozastavila platnosť predpisov vyplývajúcich z Green Dealu. Práve tieto pravidlá podľa talianskej vlády prispeli k súčasnému úpadku automobilového priemyslu. Urso ďalej doplnil, že dôjde k zhotoveniu formálneho návrhu, ktorý bude predložený európskym inštitúciam na ďalšie rokovania.

Treba rozsiahle zmeny
To ale nie je všetko, na čo minister upozorňuje. Podľa neho je dôležité nielen pozastavenie environmentálnych nariadení, ale aj celkové zjednodušenie podnikateľského prostredia. Oroduje teda za dereguláciu, ktorá by mala uľahčiť každodenné fungovanie európskych firiem. Tiež ozrejmil, že v najbližších dňoch sa uskutoční stretnutie talianskej vlády s predstaviteľmi podnikateľských združení, na ktorom budú prediskutované možné protiopatrenia a návrhy na ochranu domáceho priemyslu.
Názor ministra podporuje aj talianska premiérka Giorgia Meloniová, ktorá taktiež zdôraznila potrebu rýchlej a pragmatickej reakcie Bruselu. Podotkla, že Európska úroveň ponúka priestor na dôležité rozhodnutia, pričom momentálne považuje za nevyhnutné zvážiť dočasné pozastavenie uplatňovania predpisov Green Dealu, aspoň čo sa týka automobilového sektora.
Automobilky krvácajú, sužuje ich neistota
Žiadosť talianskej vlády prichádza relatívne nedlho po tom, čo Európska komisia (EK) prijala nový návrh, podľa ktorého sa emisné hodnotenia nebudú posudzovať len za jeden kalendárny rok, ale za obdobie troch rokov – 2025 až 2027. Chce tak automobilkám dať viac času na prispôsobenie sa novým pravidlám bez toho, aby okamžite čelili astronomickým sankciám. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.
Ani takto veľká úľava však pre mnohých nie je postačujúca. Americké clá vo výške 25 percent trápia celý európsky automobilový sektor, pričom výnimkou nie sú ani slovensék závody.
Trump chce, aby sa podstatná časť výroby vozidiel aj komponentov presunula na americkú pôdu, na čo Európa promptne zareagovala. Išlo hlavne o krajiny, ktoré do Spojených štátov vyvázajú autá v značných objemoch.
Colná bariéra tak môže zásadne ovplyvniť hospodárenie kľúčových slovenských podnikov – automobiliek. Ako sme vás informovali v tomto článku, najviac ich majú pocítiť Volkswagen Slovakia v Bratislave a Jaguar Land Rover v Nitre.
V posledných dňoch sa čoraz viac hovorí o tom, že európske automobilky presunú časť výroby do Spojených štátov, aby sa vyhli dovozným clám. Volkswagen Slovakia však odmieta akékoľvek úvahy o presune výroby. Vedenie závodu jasne uviedlo, že Bratislava naďalej ostáva centrom výroby. Doplnilo, že nemôže hovoriť za celý koncern, no čo sa týka slovenskej fabriky, tá ostáva pevne na svojom mieste. Dôvodom môžu byť aj ohromné investície do tohto podniku, ktoré v priebehu posledných piatich rokov dosiahli až 1,2-miliardy eur.
Pokiaľ ide o Jaguar Land Rover, hovorca spoločnosti Dávid Košťál ozrejmil, že podnik po Trumpovom oznámení intenzívne vyhodnocuje, aký vplyv bude mať aktuálna situácia na jeho hospodárenie.

EÚ vraj poskytne kompenzácie
Zaujímavosťou je, že EÚ je údajne ochotná kompenzovať straty spôsobené americkými clami aj z vlastných zdrojov. Podľa Denisy Sakovej, ministerky hospodárstva a podpredsedníčky vlády, má blok pripravené opatrenia v oblasti kohéznej politiky a chce zabezpečiť lepšiu dostupnosť eurofondov pre automobilky.
Ťažko však povedať, či kompenzácie budú schopné zabrániť negatívnym dôsledkom, na ktoré poukazuje široké spektrum odborníkov, vrátane tých z Národnej banky Slovenska (NBS). Konkrétne tí varujú, že americké opatrenia môžu postihnúť zamestnanosť v automobilovom sektore.