Spoločnosť Shell oznámila, že definitívne zatvorila šesť zo svojich siedmich retailových vodíkových staníc v Kalifornii, píše server Autoviny. Jediná prevádzka v Torrance pri Los Angeles zostáva v prevádzke len dočasne a je ponúknutá na predaj. Firma krok odôvodňuje logistickými problémami pri dodávkach vodíka, nízkym využitím technológie a nepriaznivými trhovými faktormi, ktoré narúšajú pôvodný biznis‑model.
Ešte v roku 2023 mala spoločnosť ambíciu vybudovať 48 nových vodíkových púmp v štáte, ktorý dlhodobo vedie americké rebríčky ekologických incentív. Expanzia sa zastavila po niekoľkých mesiacoch a už koncom leta prišli prvé tiché uzávery. Definitívne rozhodnutie padlo vo februári 2024.
Čísla, ktoré rozhodli: Predaje a poruchy infraštruktúry
Kalifornský register nových vozidiel uvádza, že minulý rok sa predalo len 3 143 vozidiel s palivovým článkom, čo tvorí menej než jedno percento predaja batériových elektromobilov (BEV). Obmedzená sieť púmp a vyššie obstarávacie náklady FCEV spôsobili, že vodiči preferujú rýchlo rastúcu infraštruktúru DC nabíjačiek.
Obrat k horšiemu urýchlili technické komplikácie: viaceré stanice Shell využívali technológiu od nórskej firmy Nel, ktorá čelí súdnym sporom pre zlyhania vysokotlakových kompresorov. Opakované odstávky znižovali dôveru už aj tak úzkej skupiny používateľov a zvyšovali prevádzkové straty.
Nové priority: Nabíjacie siete a nákladný vodík
Shell popri redukcii retailových vodíkových staníc zrýchľuje budovanie ultrarýchlych nabíjacích hubov pre osobné BEV na kľúčových diaľničných ťahoch v USA a EÚ. Koncern tvrdí, že práve elektromobilita ponúka rýchlejší a lacnejší spôsob dekarbonizácie individuálnej dopravy.

Vodík však úplne neopúšťa: firma spolupracuje s výrobcami ťažkých úžitkových vozidiel na koridoroch Los Angeles – Las Vegas a Port of Houston – Dallas, kde testuje čerpacie stanice s tlakom 700 barov a dennou kapacitou 8 ton pre nákladné flotily. V segmentoch diaľkovej logistiky sa vodík javí ako konkurencieschopný voči batériovým riešeniam vďaka kratšiemu tankovaniu a vyššiemu dojazdu.
Zatvorenie staníc Shell zanechá v Kalifornii menej než 50 verejných vodíkových púmp, čo sťaží bežné využívanie osobných FCEV ako Toyota Mirai či Hyundai Nexo. Výrobcovia automobilov zatiaľ programy neukončujú, no naznačujú, že ďalšie investície budú závisieť od vládnych dotácií a stability distribučnej siete.
Analytici BloombergNEF predpokladajú, že ak do roku 2030 nevznikne robustná sieť aspoň 1 000 staníc pre ľahké vozidlá v USA, vodík sa v osobnej mobilite ustáli ako okrajová technológia. V Európskej únii zatiaľ platí regulácia AFIR, ktorá do roku 2030 stanovuje minimálny počet vodíkových púmp popri kľúčových diaľniciach, čo môže predĺžiť životaschopnosť segmentu.
Rozhodnutie spoločnosti Shell dokazuje, že bez dostatočného dopytu a spoľahlivej infraštruktúry sú retailové vodíkové stanice neudržateľné. Zároveň však potvrdzuje, že palivo má budúcnosť v ťažkej doprave a priemyselných procesoch, kde batérie narážajú na limity hustoty energie. Budúcnosť vodíka v osobných autách bude závisieť od inovácií pri výrobe lacného zeleného vodíka, nákladov na palivové články a politickej podpory v regiónoch, ktoré si môžu dovoliť dlhšie investičné horizonty.