Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chystajú výrazné znižovanie stavov, ktoré by sa malo dotknúť najmä zamestnancov administratívy. Podľa predbežných odhadov hrozí výpoveď 500 až 1 000 pracovníkom. Aktuálne však stále prebiehajú analýzy, ktoré presne určia, koľkých zamestnancov sa napokon prepúšťanie dotkne.
Spoločnosť v súčasnosti zamestnáva približne 12-tisíc ľudí a znížením počtu administratívnych pracovníkov plánuje ušetriť financie, ktoré následne použije na navýšenie platov pre pracovníkov v prevádzke a technických profesiách.
Prepúšťanie v administratíve, vyššie mzdy pre prevádzku
ŽSR sa rozhodli redukovať počet pracovníkov v oblastiach, ktoré priamo nezasahujú do prevádzky železničnej siete. Hoci konkrétne počty ešte nie sú známe, cieľom je predovšetkým ušetriť na mzdových nákladoch administratívnych oddelení. Tieto financie plánuje manažment presmerovať na zvýšenie platov technických profesií a prevádzkových zamestnancov, aby boli konkurencieschopnejší na pracovnom trhu.
Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze pritom poukazujú na skutočnosť, že ŽSR majú oproti železniciam v susedných krajinách výrazne viac zamestnancov. Podľa ich údajov majú slovenské železnice oproti maďarským o 30 percent a oproti českým dokonca až o 70 percent vyšší počet pracovníkov v prepočte na veľkosť siete a objem dopravy.
Odborári sú proti. Upozorňujú na zanedbanú infraštruktúru
S plánmi vedenia na znižovanie stavov zásadne nesúhlasia odborári. Argumentujú najmä tým, že slovenské železnice sú v úplne inom stave ako infraštruktúra v Česku alebo Rakúsku, a teda porovnanie počtu zamestnancov so zahraničím nie je na mieste. Podľa odborových združení sú dôvodom vyššieho počtu zamestnancov práve dlhodobo zanedbávané investície do modernizácie, automatizácie a digitalizácie železničnej infraštruktúry.

Podľa odborníkov z oblasti dopravy je prepúšťanie krátkodobým riešením, ktoré síce uvoľní finančné prostriedky, no bez rozsiahlej modernizácie železničnej siete nebude možné dosiahnuť skutočne efektívne fungovanie spoločnosti. Expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček upozorňuje, že bez investícií do infraštruktúry budú akékoľvek úspory z prepúšťania len dočasným opatrením.
Ušetrené financie nebudú stačiť. Nutná je modernizácia tratí
Z pohľadu odborníkov je preto nutné, aby sa popri optimalizácii personálnych kapacít začalo aj s masívnou obnovou železničnej siete. Úspory získané prepúšťaním administratívnych zamestnancov budú podľa nich nedostatočné, ak nedôjde k dlhodobým investíciám do zvyšovania kvality železničnej infraštruktúry a celkovej modernizácie systému.
Vláda a vedenie ŽSR tak stoja pred dôležitým rozhodnutím, ktoré nespočíva len v krátkodobej úspore na mzdách, ale predovšetkým v zabezpečení trvalo udržateľného rozvoja železníc na Slovensku.
Zamestnanci, ktorí prídu o prácu, sa môžu obrátiť na úrady práce, ktoré im poskytnú odborné poradenstvo a pomôžu im nájsť nové uplatnenie na pracovnom trhu.