Hoci sa Európska únia (EÚ) urputne snaží o to, aby európski spotrebitelia preferovali vozidlá domácich, teda európskych značiek, mnohí z nich sa nezdráhajú investovať do čínskych riešení. Exemplárnym príkladom je debut nového SUV modelu Jaecoo 7 v susednej Českej republike, ktorý sa ukázal byť mimoriadnym úspechom, píše Autosalon TV.
Dovozca značky pripravil náramne štedrú marketingovú kampaň, v rámci ktorej ponúkal prvých 100 vozidiel s 30-percentnou zľavou, ďalších 100 áut so zľavou 20 percent a posledných 100 kusov so zľavou 10 percent. Samozrejme, reakcia trhu bola okamžitá a ohromná.
Prvých 100 kusov s najväčšou zľavou sa vypredalo za tri minúty, druhá stovka do ďalších päť minút a posledná stovka za 17 minút. Úspech je to nielen z časového hľadiska, ale aj kvôli tomu, že značka Jaecoo v Európe de facto ešte len začína.
Pre lepšie porozumenie, Jaecoo patrí pod čínsky koncern Chery, ktorý v roku 2024 predal rekordných 2,6-milióna vozidiel, čím sa zaradil medzi desať najväčších výrobcov automobilov na svete. Ohromnými číslami sa potom môže pochváliť aj v rámci vývozu – mimo Číny koncern predal viac ako 1,14-milióna vozidiel, vďaka čomu si vyslúžil titul najväčšieho čínskeho vývozcu automobilov.

Štredá výbava, no s kompromismi
Samozrejme, českých zákazníkov neohúrila len zľava, ale aj výbava. Jaecoo 7 zaujme už na prvý pohľad – svojim dizajnom evokuje luxusné SUV kupé v štýle Range Roveru. Rozhodne však nejde o neionovatívnu kópiu. Karoséria, vyťahovacie kľučky a celkový tvar vozidla spoločne utvárajú hodnotný dojem. A inak tomu nie je ani v interiéri. Zákazníci môžu rátať s koženkovými sedadalmi, ktoré sú tiež elektricky nastaviteľné, ako aj s luxusným vyhotovením palubnej dosky a stredového panelu.
Drobným mínusom je však kratšia sedacia plocha predných sedadiel, pričom jeden z testovaných kusov trpel aj technickou chybou – jedna z ovládacích páčok bola už od výroby uvoľnená.
Pokiaľ ide o výkon, pod kapotou auta sa nachádza benzínový motor s objemom 1,6 litra. Veľkou nevýhodou má byť jeho značná hlučnosť, ktorej vraj výkon úplne nezodpovedá. Ktovieako rýchla nemá byť ani akcelerácia (zrýchlenie), čo môže mať čiastočne na svedomí až 7-stupňová prevodovka.
Testovaný kus údajne mal problémy aj s infotainmentom. Orientácia v menu môže byť pre menej skúseného zákazníka relatívne náročná. Novinárovi, ktorý mal vozidlo k dispozícii, vraj len prepnutie displeja do nočného režimu trvalo okolo 10 minút.
A žiaľ, to stále nie je celý príbeh. Jaecoo 7 vraj neumožnil zobrazenie priemernej spotreby paliva cez palubný počítač. Spotrebu tak bolo treba odhadovať podľa dotankovania a počítadla kilometrov. Na základe tohto systému výpočtu vychádzala priemerná spotreba na 9 až 11 litrov na 100 kilometrov, čo je na rodinné SUV celkom veľa. Výrobca však doplnil, že testovaný kus bol predprodukčný model, a že táto funkcia bude časom doplnená.
Napokon malo byť mínusom aj umelou pôsobiace riadenie s nízkou spätnou väzbou a premršteným posilňovačom riaditenia.
Na druhú stranu, Jaecoo 7 má kopu užitočných asistenčných systémov, hoci kvôli nim vozidlo takmer nepretržite z toho či onoho dôvodu „pípa“. Dobrou správou však je, že veľká časť z nich sa dá dodatočne vypnúť prostredníctvom infotainmentu. Kritiku si napokon vyslúžilo aj hlasné klikanie smeroviek.
Dosť o negatívach. Čo presne obsahuje výbava?
Čo sa týka technických parametrov, Jaecoo 7 na dĺžku meria 4,5 metra, pričom rozmer rázvoru činí necelých 2,7 metra. Motor, ako sme už spomenuli, je benzínový a má objem 1,6 litra. Je ale dôležité doplniť, že ide o štvorvalec s podporou turba. Maximálny výkon činí 108 kW, zatiaľ čo maximálna rýchlosť dosahuje 180 km/h. To nie je zrovna vysoká hodnota, no na bežné použitie v Českej republike, ako aj v iných krajinách s rýchlostne obmedzenými cestami, by nemala predstavovať komplikáciu. Prevodovka je 7-stupňová, avšak automatická. Mnohých taktiež poteší pohon všetkých štyroch kolies (AWD).

Oplatí sa Jaecoo 7?
Každému zákazníkovi, ktorý sa obzerá po novom vozidle, vyhovuje niečo iné. Stovky predaných kusov však jasne ukazujú, že Jaecoo 7 je atraktívnou voľbou pre mnohých motoristov, aj napriek hŕstke chybičiek a nedostatkov.
Koniec koncov, mnohé z nich dokáže celkom adekvátne vykompenzovať moderný dizajn, bohatá výbava a predovšetkým náramne priaznivá cenovka – štandardne sa predáva za približne 33 500 eur (po prepočte).