Európska komisia prichádza s návrhom, ktorý prinesie výrazné zmeny pre motoristov v celej EÚ. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale aj výrazne znížiť emisie, ktoré vypúšťajú staršie automobily. Medzi navrhovanými opatreniami sú častejšie technické kontroly pre vozidlá staršie ako desať rokov a zavedenie pravidelných technických kontrol pre elektromobily.
Komisia chce taktiež zaviesť digitálne osvedčenia o registrácii vozidiel a umožniť cezhraničné zdieľanie údajov medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ. Návrh musí ešte schváliť Európsky parlament a Rada EÚ. Dátum zavedenia nových pravidiel zatiaľ nie je známy.
Staršie autá čakajú kontroly každý rok
Zásadnou zmenou, ktorá môže nepríjemne prekvapiť tisíce slovenských motoristov, je skrátenie intervalu pravidelných technických kontrol (STK) pre staršie autá a dodávky na jeden rok. Dnes platí, že na technickú kontrolu musia vodiči ísť každé dva roky, no podľa nového návrhu sa interval skracuje pre vozidlá staršie ako desať rokov na polovicu.
Práve tieto vozidlá podľa Bruselu často nesplňujú moderné emisné normy a výrazne prispievajú k znečisteniu ovzdušia. Navyše majú predstavovať väčšie riziko vzniku dopravných nehôd pre zastaranú techniku či nedostatočnú údržbu. Ak by pravidlo vstúpilo do platnosti, dotkne sa populárnych vozidiel ako Škoda Octavia III, Škoda Fabia III, Škoda Rapid či Superb III, ktoré sú na Slovensku veľmi obľúbené ako ojazdené automobily.
Elektromobily už nebudú zvýhodňované
Ďalšou výraznou novinkou je zavedenie pravidelných technických kontrol pre elektromobily, ktoré boli doteraz od určitých kontrol oslobodené alebo mali miernejšie kritériá. Komisia tvrdí, že súčasné pravidlá pochádzajúce z roku 2014 už nie sú dostatočné, pretože nepočítajú s dnešnými pokročilými asistenčnými systémami a technológiami.
Navrhované kontroly budú prísnejšie a majú dôkladnejšie preverovať najmä stav batérií a bezpečnostných prvkov vozidla. Elektromobily budú teda musieť absolvovať technické prehliadky pravidelne, pričom hlavným zámerom je predísť rizikám, ako sú technické zlyhania či požiare batérií.
Digitálne osvedčenia a medzinárodné zdieľanie údajov
Európska komisia chce zároveň zaviesť aj digitálne osvedčenia o registrácii vozidiel. Papierové doklady by tak postupne mohli úplne nahradiť elektronické verzie. Súčasťou tejto digitalizácie je aj cezhraničné zdieľanie údajov o vozidlách medzi jednotlivými štátmi Únie, čo by malo urýchliť administratívne procesy a zlepšiť kontroly vozidiel naprieč Európou.
Celkovo majú nové pravidlá podľa odhadov Bruselu v období od roku 2026 do roku 2050 zachrániť približne 7-tisíc životov a zabrániť približne 65-tisícom vážnych zranení. Hoci cieľom je najmä zvyšovanie bezpečnosti a ochrana životného prostredia, nové opatrenia znamenajú zvýšené náklady a viac administratívnych povinností pre vodičov.