Európska únia začala tento rok aktívne presadzovať druhú verziu Všeobecného nariadenia o bezpečnosti (GSR2). Ide o jedno z najambicióznejších bezpečnostných opatrení v dejinách európskeho automobilového trhu. Od júla 2024 musia byť všetky nové modely automobilov v EÚ vybavené mnohými modernými asistenčnými systémami.
Medzi najdôležitejšie bezpečnostné systémy patrí automatický núdzový brzdný systém, ktorý zastaví vozidlo v prípade hroziacej kolízie, pokiaľ vodič nestihne reagovať. Ďalšou povinnou výbavou je systém sledovania jazdných pruhov, ktorý upozorní vodiča v prípade náhleho vybočenia. Pribudli tiež senzory únavy, ktoré monitorujú správanie vodiča a v prípade potreby odporučia prestávku.
Novinkou je aj povinná predpríprava automobilov na inštaláciu alkoholového imobilizéra. Vozidlo s takýmto zariadením nie je možné naštartovať, pokiaľ je u vodiča zistená prítomnosť alkoholu. Toto opatrenie má výrazne znížiť počet nehôd spôsobených alkoholom.
Okrem toho je povinnou výbavou vozidiel systém na rozpoznávanie dopravných značiek a automatické upozornenie na prekročenie rýchlosti, ako aj „čierne skrinky“, ktoré v prípade nehody zaznamenajú dôležité informácie pre vyšetrovateľov.
Vplyv na automobilky aj spotrebiteľov
Tieto opatrenia znamenajú pre automobilový priemysel obrovskú výzvu. Automobilky budú musieť výrazne investovať do technologických inovácií a vývoja nových softvérových riešení. Systémy, ktoré boli donedávna dostupné len v prémiových modeloch, sa stanú štandardnou výbavou aj lacnejších vozidiel.
Zvýšené náklady na výrobu budú automobilky pravdepodobne premietať do konečných cien vozidiel. Analytici preto očakávajú, že najmä vozidlá nižších tried môžu výrazne zdražieť, prípadne úplne zmiznúť z trhu. Pre spotrebiteľov to môže znamenať vyššiu investíciu pri kúpe nového auta, ale zároveň dostanú moderné a bezpečnejšie vozidlá, čo môže v dlhodobom horizonte priniesť aj nižšie náklady spojené s nehodami či poistením.

Predpokladá sa, že najmenší vplyv pocítia značky prémiových automobilov, kde zákazníci vyššiu cenu lepšie akceptujú. V lacnejších segmentoch však môže byť situácia komplikovanejšia a časť kupujúcich sa môže obrátiť na trh s ojazdenými vozidlami.
Cieľom je nulová úmrtnosť na cestách
Konečným zámerom Európskej únie je, aby do roku 2050 klesol počet smrteľných nehôd na cestách takmer na nulu. Bezpečnosť na cestách sa má vďaka GSR2 zásadne zvýšiť nielen pre vodičov automobilov, ale aj pre motocyklistov, cyklistov a chodcov.
Európske úrady očakávajú, že vďaka novým technológiám sa počet nehôd spôsobených ľudskou chybou výrazne zníži. Podľa odhadov by tieto opatrenia mohli zabrániť až polovici všetkých vážnych nehôd. Aj keď nové pravidlá prinesú vyššie náklady, podľa EÚ je ich prínos jednoznačne väčší ako nevýhody. Bezpečnejšie cesty by mali byť prioritou každého moderného štátu.