Európska únia pripravuje významné zmeny v oblasti vodičských preukazov, ktoré sa dotknú predovšetkým nových vodičov. Kým niektoré členské štáty už isté formy skúšobnej doby uplatňujú, teraz sa bude obdobie povinnej dvojročnej lehoty rozširovať v rámci celej EÚ.
Mladí vodiči tak budú musieť dlhšie preukazovať, že dokážu jazdiť bezpečne a zodpovedne. V praxi to znamená, že každé porušenie dopravných predpisov môže vyústiť do tvrdších sankcií. K tým patrí napríklad predĺženie skúšobnej doby, nutnosť absolvovať doškoľovacie kurzy či dokonca strata vodičského preukazu, ak sa dopustia závažného priestupku.
Hoci členské krajiny môžu upraviť detaily podľa svojich potrieb, základom je jednotný prístup k sankcionovaniu nebezpečného správania na ceste. Podľa odborníkov tento model zlepšuje postoj čerstvých vodičov k zodpovednej jazde a znižuje počet dopravných nehôd.
Jazda so sprievodom a jej výhody
Popri skúšobnej dobe sa bude posilňovať aj jazda so sprievodom skúsenejšieho vodiča. V niektorých štátoch EÚ, vrátane Slovenska, si môžu mladí ľudia sadnúť za volant už od 17 rokov, ak im na sedadle spolujazdca asistuje dospelý s dlhšou praxou.
Táto možnosť sa v budúcnosti rozšíri do viacerých členských krajín, čím vznikne jednotný rámec pre príležitostné jazdy na cestách v zahraničí. Mladí vodiči v sprievode budú mať väčšiu istotu, že v prípade neočakávaných situácií zasiahne skúsenejší spolujazdec. Štúdie z viacerých krajín potvrdzujú, že tento prístup vedie k nižšiemu počtu dopravných nehôd a poskytuje nováčikom cenné skúsenosti.

Vízia nulových úmrtí do roku 2050
Nové opatrenia zapadajú do ambiciózneho plánu EÚ – tzv. „Vision Zero“, ktorého cieľom je dosiahnuť do roku 2050 úplné eliminovanie smrteľných nehôd na európskych cestách. Mladí vodiči do 25 rokov figurujú štatisticky medzi najohrozenejšími kategóriami, preto sa reforma sústreďuje najmä na nich.
EÚ predpokladá, že zavedením jednotných pravidiel a prísnejším dozorom nad začiatočníkmi sa výrazne zvýši úroveň bezpečnosti. Okrem toho sa posilní aj informovanie nových vodičov, napríklad formou doplnkových školení či online vzdelávacích programov, ktoré vysvetlia dôležitosť defenzívnej jazdy a pravidelnej údržby vozidla.
Výsledkom týchto opatrení bude podľa predstaviteľov EÚ väčší dôraz na zodpovednosť a obozretnosť už od prvých kilometrov. Mladí motoristi by tak mali lepšie zvládať krízové situácie a prispieť k zníženiu počtu nehôd, v ktorých sú častokrát neúmerne zastúpení.