Vodiči na Slovensku zneisteli po správach, že Európska únia by mohla zaviesť každoročné technické kontroly (STK) pre staršie autá. Podnet na skrátenie intervalov prišiel z Nemecka od známej organizácie TÜV. Tá požaduje, aby všetky automobily staršie ako desať rokov prechádzali povinnou technickou kontrolou každých dvanásť mesiacov.
Aktuálne platí na Slovensku povinnosť absolvovať STK každé dva roky, pričom nové vozidlá sa prvýkrát kontrolujú po troch rokoch. V Nemecku sú pravidlá podobné – nové autá musia na STK až po štyroch rokoch, potom pravidelne každé dva roky.
Dôvodom návrhu sú podľa nemeckých kontrolórov obavy, že staršie vozidlá vykazujú zvýšenú mieru technických závad, ktoré môžu predstavovať riziko na cestách. TÜV argumentuje, že častejšie kontroly by mohli zabrániť mnohým nehodám spôsobeným technickou poruchou.

Nízky počet nehôd a zbytočné náklady
Proti návrhu na skrátenie intervalov kontrol sa postavili viaceré nemecké automobilové kluby. Argumentujú tým, že počet nehôd spôsobených technickou poruchou je dlhodobo veľmi nízky. Podľa dostupných štatistík technická porucha predstavuje len minimálne percento zo všetkých príčin dopravných nehôd v Európe, a preto zavedenie každoročnej kontroly nemá opodstatnenie.
Kritici návrhu zároveň zdôrazňujú, že častejšie STK by zvýšili finančné zaťaženie najmä menej majetných vodičov. Staršie autá často vlastnia práve tí, ktorí si kúpu novšieho vozidla nemôžu dovoliť. Zavedenie každoročných kontrol by tak znamenalo pre mnohé domácnosti výrazné zvýšenie prevádzkových nákladov.
Slovensko zatiaľ zmeny neplánuje
Na Slovensku je priemerný vek vozidiel približne 15 rokov a viac ako 3,7 milióna áut pravidelne absolvuje technickú kontrolu podľa platných európskych predpisov. Ministerstvo dopravy aktuálne neplánuje žiadne zmeny a tvrdí, že súčasné nastavenie STK je v súlade s európskymi normami.
Podľa údajov za rok 2020 bolo na Slovensku zaznamenaných len 26 nehôd spôsobených technickými problémami vozidiel, čo predstavuje minimálne percento zo všetkých evidovaných dopravných nehôd. Aj toto číslo naznačuje, že aktuálny dvojročný interval kontrol je dostačujúci.
Ako sa pripraviť na STK a kontrolu originality?
Pri absolvovaní technickej kontroly je potrebné predložiť viacero dokladov, aby proces prebehol bez problémov. Okrem samotného vozidla ide najmä o osvedčenie o evidencii vozidla, osvedčenie o emisnej kontrole a v prípade vozidiel na LPG či CNG aj protokol o montáži plynového zariadenia.
Dôležitou súčasťou registrácie vozidla je tiež kontrola originality, ktorá potvrdzuje legálny pôvod vozidla najmä pri jeho dovoze zo zahraničia. Pri kontrole originality je potrebné predložiť osobný doklad (preukaz totožnosti), osvedčenie o evidencii a prípadne aj doklad o nadobudnutí vozidla.
Aj napriek diskusiám o možnom sprísnení intervalov zostávajú pravidlá pre STK na Slovensku zatiaľ bez zmeny.