Európska únia chystá zmeny, ktoré môžu ovplyvniť ceny servisu auta. Majitelia vozidiel budú musieť navštevovať len autorizované servisy, čo môže predražiť opravy áut. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Rozhodnutie EÚ, ktoré sa označuje ako Data Act, sa zavedie do praxe už v septembri tohto roka. Od tohto termínu sa majitelia vozidiel musia zmieriť s novými pravidlami, ktorými chce EÚ zvýšiť bezpečnosť dát. Toto rozhodnutie však môže obmedziť prístup k nezávislým autoservisom.
Hrozia drahšie opravy áut?
Ak EÚ prinúti majiteľov áut navštevovať len autorizované servisy, môže to znamenať vyššie ceny a menej možností pre motoristov, ktorí si nebudú môcť zvoliť alternatívne autoservisy. Ako sme naznačili, nariadenie Data Act bude regulovať prístup k údajom zo všetkých odvetví, nevynímajúc automobilový priemysel. Primárnym cieľom tohto nariadenia je zvýšiť kontrolu používateľov nad informáciami, ktoré generujú ich vlastné zariadenia, vrátane vozidiel. Na toto nariadenie už zareagovali niektoré nezávislé autoservisy, ktoré tvrdia, že automobilky dostanú ešte väčšiu moc nad dátami z vozidiel. Výsledkom môže byť monopol na trhu s opravami vozidiel, kde budú nezávislé servisy v značnej nevýhode.
Európske združenie dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) si myslí, že nové nariadenie neprináša dostatočnú záruku pre nezávislé servisy. Aj keď Data Act nemá za cieľ zničiť konkurenciu na poli autoservisov, v praxi zostanú dôležité údaje v rukách výrobcov vozidiel, čo im dáva veľkú výhodu. Moderné automobily totižto vyžadujú prístup ku komplexným elektronickým systémom. A tieto informácie sú často chránené softvérom od výrobcu, neautorizovaný servis sa k nim teda nedostane. Podľa portálu Auto Trendy to znamená, že základné opravy ako výmena brzdových doštičiek alebo oleja môžu vyžadovať autorizovaný prístup.
Vodiči sa musia pripraviť na vyššie náklady
Pokiaľ bude nutné aj pre základné opravy navštíviť autorizovaný servis, vodiči by mali rátať s vyšším nákladmi. Ak vodiči využijú služby neautorizovaných servisov, musia tiež rátať s ďalšou nepríjemnosťou. Môžu stratiť záruku alebo vozidlo prestane byť funkčné. CLEPA preto žiada EÚ, aby zaviedla dodatočné regulácie, ktoré by minimalizovali riziko vyššie popísaných problémov, ktoré môžu nastať, keď vstúpi do platnosti nové nariadenie Data Act.
CLEPA chce, aby mali všetky servisy rovnaký prístup k údajom, čím by sa zachovala konkurencia na trhu. Vodiči by zároveň mali širší výber servisných služieb. Kde si dajú opraviť auto, by si teda mohli vyberať podľa cien služieb a takýmto spôsobom na oprave auta ušetriť. Pokiaľ Európska únia nepríjme špecifické pravidlá pre automobilový sektor, niektorým nezávislým servisom to môže narobiť existenčné problémy. Opravy, za ktoré dnes vodiči zaplatia rozumné sumy, sa môžu predražiť, ak bude vodič nútený navštíviť len autorizovaný servis.