Zdá sa, že na území Európskej únie sa zmráka nad ďalším materiálom, ktorý by chceli európski politici zakázať. Ako píše motoristický portál Auto Trendy, EÚ pripravuje zákon, ktorým by sa zakázali karbónové vlákna. Tie sa používajú pri výrobe mnohých produktov, okrem iného aj luxusných športových áut.
Karbónové vlákna sú extrémne tenké vlákna z uhlíka, ktoré sa spájajú do zväzkov a následne sa kombinujú s rôznymi živicami (napr. epoxidovou) do pevného kompozitného materiálu. Ten sa potom tvaruje do rôznych výrobkov – od rámov bicyklov až po súčasti lietadiel. Ich veľkou výhodou je pevnosť pri zachovaní nízkej hmotnosti. Ako sme naznačili, používajú sa napríklad v cyklistike, automobilovom a leteckom priemysle, stavebníctve aj v športovom vybavení (napr. karbónové rámy na bicykle).
EÚ chce zakázať karbónové vlákna
EÚ zaradila karbónové vlákna medzi potenciálne nebezpečné materiály, a preto pripravuje zákon, ktorým by zakázala používanie tohto materiálu. Vychádza sa pritom z návrhu revízie smernice o vozidlách po skončení ich životnosti. Nový zákon by tak mohol ohroziť najmä športové autá a tiež elektrické vozidlá. EÚ tvrdí, že karbónové vlákna môžu počas rozkladu vypúšťať do ovzdušia jemné častice. Tie môžu byť škodlivé pre ľudskú pokožku a nebezpečenstvo hrozí aj pri ich vdýchnutí. Ak by návrh prešiel, začal by platiť v roku 2029 a výrobcovia automobilov by v blízkej dobe museli obmedziť používanie karbónových vlákien pri výrobe vozidiel.
Karbónové vlákna sa používajú najmä pri športových a prémiových elektrických vozidlách. Dokážu totižto znížiť hmotnosť auta, zvýšiť jeho pevnosť a zlepšiť aerodynamiku. Zákaz by sa tak dotkol najmä automobiliek, ako sú BMW, Tesla, Lucid alebo Hyundai. Konštruktéri vozidiel by museli nájsť iný vhodný materiál, ktorým by nahradili karbónové vlákna. Prísnejšie regulácie by tiež urobili škrt cez rozpočet firmám, ktoré sa zaoberajú výrobou týchto vlákien. Patria k nim napríklad japonské spoločnosti Teijin, Mitsubishi Chemical alebo Toray Industries.
Výhody karbónových vlákien
Karbón je obľúbeným materiálom pre svoje vlastnosti. Je veľmi pevný a dokonca pevnejší než oceľ pri rovnakom objeme. Zároveň je extrémne ľahký, pretože váži menej ako hliník. Karbónové vlákna sú odolné proti korózii, a tak nehrozí hrdzavenie. K ich výhodám patrí tiež tepelná stabilita alebo tuhosť, pretože sa len minimálne deformujú. V rámci automobilového priemyslu sa karbónové vlákna používajú najmä v závodných a luxusných autách (napr. karoséria, spojlery). Automobilky karbónové vláka s obľubou využívajú, pretože dokážu znížiť celkovú hmotnosť vozidla, čo má potom vplyv aj na spotrebu paliva alebo dojazd elektromobilov. K nevýhodám karbónu patrí nákladná výroba a ťažká recyklovateľnosť.
Návrh EÚ sa stretol s odporom
Návrh Európskej únie už vyvolal vášnivé diskusie nielen medzi výrobcami áut a priaznivcami luxusných športových vozidiel. Svoje výhrady k návrhu predostreli aj predstavitelia leteckého priemyslu, kde je karbón taktiež vo veľkom využívaný. Ako uvádza portál Auto Trendy, karbónový priemysle má hodnotu 5,5 miliardy dolárov (údaj z roku 2024), čo znamená, že jeho zákaz by spôsobil významné ekonomické straty. Výrobcovia by boli preto radšej, ak by EÚ karbónové vlákna úplne nezakázala, ale išla cestou zlepšenia ich recyklácie. Zákaz karbónových vlákien by mohol spôsobiť aj nárast cien niektorých modelov áut. Automobilky by totižto museli investovať do vývoja alternatívnych materiálov. EÚ argumentuje, že týmto krokom chce prispieť k zlepšeniu životného prostredia.