Elektromobily majú byť vozidlami budúcnosti a na ich používanie tlačí aj Európska únia. Mnohí Európania však elektrickým autám zatiaľ neprišli na chuť a ostávajú verní klasike – autám so spaľovacími motormi. Aj preto sa automobilkám pri predajoch elektromobilov nedarí zarábať tak, akoby si to predstavovali. Po svete jazdia milióny elektromobilov, ale pravda o ich ziskovosti mnohých zaskočí. Téme sa venoval motoristikcý portál Auto Trendy.
Na predaji elektromobilov údajne dokáže zarobiť len hŕstka svetových automobiliek a aj to je otázne. Výroba elektrického auta je pomerne nákladná, no ceny v predajniach zároveň nemôžu stúpať do extrémnych výšin. Už teraz mnohých vodičov odrádzajú vysoké ceny elektrických áut. Vodičom navyše prekáža nedostatočný dojazd na jedno nabitie či zlá infraštruktúra. Automobilky sa tak musia popasovať s viacerými výzvami, ak chcú, aby im predaje áut vynášali dostatočne vysoké sumy.
Elektromobily sú neziskové
Mnohí vkladali do elektromobilov nádej a vidia ich ako budúcnosť automobilového priemyslu. V súčastnosti je však realita iná a automobilky musia zápasiť s tým, ako na elektromobiloch dostatočne zarobiť. Napríklad nemecký Volkswagen sa rozhodol vsadiť na elektromobily a to najmä po škandáloch týkajúcich sa emisií z dieselových motorov. Elektromobily mali výrobcom priniesť vyššie zisky a zároveň nižšie náklady, lenže v praxi je to inak. Ako sme naznačili, náklady na výrobu elektrických áut zostávajú naďalej vysoké, čo sa premieta aj do konečnej ceny pre spotrebiteľa. No a vodiči preto radšej siahnu po lacnejšej alternatíve – autami so spaľovacími motormi, ktoré sú na trhu naďalej dostupné.
Čínskym elektromobilom sa darí
Zatiaľ čo v Európe sa predaju elektromobilov nedarí podľa očkávaní výrobcov týchto áut, Čína je o krok vpred. Patrí k hlavným trhom s elektromobilmi, pričom tomu nasvedčujú aj zisky čínskych automobiliek. Asi nie je prekvapením, že na vrchole rebríčka sa drží čínsky BYD. Avšak darí sa tu aj značkám ako Li Auto alebo Seres. Jedinou automobilkou mimo Číny, ktorá si drží ziskovosť, je americká Tesla. Tá so ziskovosťou 7,2 percenta dokáže na elektromobiloch zarábať. Ako upozorňuje portál Auto Trendy, aj táto ziskovosť je však diskutabilná, pretože časť príjmov tvoria napríklad vládne dotácie alebo emisné povolenia.
Ostatní výrobcovia ale podľa prieskumu čelia finančným stratám. V mínusoch je napríklad čínska automobilka Nio (-400 percent) alebo americký Rivian (-374 percent). Ťažký boj zvádza aj Polestar, VinFast alebo Xpeng. Niektoré firmy držia nad vodou len štátne dotácie alebo úvery. Štúdia tiež poukázala na fakt, že čísla ziskovosti netreba považovať za úplne dôveryhodné. Niektoré spoločnosti optimalizujú svoje výsledky, aby uspokojili investorov alebo veriteľov. Ako dopĺňa portál Auto Trendy, Tesla spočiatku zarábala na emisných povoleniach, zatiaľ čo čínske automobilky sa tešia štedrej vládnej podpore. Ani tu však nie je súboj rovnocenný. Ako sme naznačili, čínsky BYD kraľuje rebríčku elektromobilov, zatiaľ čo čínske Nio je prepadákom.
Aká je budúcnosť elektromobilov?
Byť v plusových číslach len vďaka štátnej podpore nie je dlhodobo udržateľný model. Automobilky, ktoré vyrábajú elektromobily, preto čelia mnohým výzvam. Už v minulosti viacerí odborníci na motorizmus upozorňovali, že elektromobilita nemusí taká zisková, ako sa prezentuje. Vlády jednotlivých krajín však budú zrejme elektrické autá naďalej pretláčať, a tak automobilky čaká neľahký boj o zákazníka. Spoločnosti musia presvedčiť vodičov, že prechod na elektromobil je dobrou voľbou. Zároveň by v budúcnosti mali znížiť náklady na výrobu, aby bola konečná cena pre spotrebiteľov prívetivejšia.