Štát pred pár dňami spustil dlho očakávanú novinku, ktorá má časom výrazne zjednodušiť život väčšine slovenského obyvateľstva. Konkrétne ide o digitálne doklady, respektíve elektronické verzie občianskeho a vodičského preukazu, ktoré si môžete uložiť do virtuálnej, resp. digitálnej peňaženky. No žiaľ, hoci je projekt ambiciózny a jeho cieľ chvályhodný, zrejme má pred sebou ešte dlhú cestu.
Denník SME na základe poznatkov TASR informuje, že nové mobilné aplikácie, ktoré sprevádzali debut digitálnych dokladov – eDoklady a eIdentita – čelia ostrej kritike zo strany organizácie Slovensko.Digital. Podľa odborníkov na digitálnu správu systémov má projekt viacero nedostatkov a sprevádza ho neštandardný vývojový proces.
Digitálne doklady majú čo dobiehať
Jedným z hlavných problémov má byť skutočnosť, že aj naďalej nie je možné (vo všetkých prípadoch) podpisovať elektronické dokumenty bez použiťia čítačky čipu občianskeho preukazu. Slovensko.Digital v tejto súvislosti upozorňuje, že táto možnosť bola od projektu očakávaná de facto ako základná funkcionalita, nakoľko by občanom SR umožnila podstatne jednoduchší a pohodlnejší prístup k elektronickým službám štátu.
Organizácia zároveň poukázala na to, že Ministerstvo vnútra pri vývoji aplikácií obišlo štandardné postupy informatizácie verejnej správy, ktoré na Slovensku upravuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI). Podľa platného zákona o informačných technológiách vo verejnej správe (ITVS) má MIRRI výhradnú právomoc schvaľovať nové mobilné aplikácie, avšak v prípade eDokladov vraj nie je úplne jasné, či bol tento postup dodržaný.

A to stále nie je všetko. Kritici potom poukazujú aj na netransparentnosť projektu. Verejnosť nemá informácie o tom, kto bol dodávateľom nových aplikácií, ani aká bola celková cena zakázky – rezort vnútra tieto údaje nezverejnil. Podľa Slovensko.Digital ide o známu praktiku, ktorá znemožňuje nezávislú verejnú kontrolu vynaložených verejných financií.
Organizácia zároveň spochybnila pôvod samotných aplikácií. Domnieva sa, že eDoklady môžu byť v skutočnosti len upravenou verziou staršieho projektu s názvom Manažment osobných údajov, čím by išlo o recykláciu existujúceho systému bez zásadného technologického posunu.
Napokon je problémom aj obmedzená použiteľnosť aplikácií pre bežných občanov. Ako sme spomenuli, aj naďalej treba v mnohých prípadoch disponovať čítačkou občianskeho preukazu, ktorá sa už navyše nedodáva automaticky pri vydaní nového dokladu. Pre mnohých občanov tak môže nastať situácia, že aplikáciu nebudú vedieť plnohodnotne využiť na elektronickú komunikáciu so štátom, čo znižuje jej praktickú hodnotu.
Čo hovorí štát?
Štát uviedol digitálne doklady do ostrej prevádzky 15. apríla. Konkrétne spustila spomenutú elektronickú peňaženku, do ktorej si môžu občania uschovať digitálny občiansky a vodičský preukaz. Debut nového systému oznámil priamo minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Pokiaľ ide o dve nové aplikácie, tie sú dostupné ako pre Android, tak aj pre iOS. Zatiaľ čo jedna aplikácia slúži na autentifikáciu, teda prihlasovanie a identifikáciu pri využívaní elektronických služieb štátu, druhá funguje ako digitálna peňaženka s konkrétnymi dokladmi.
Obe aplikácie boli pilotne testované od januára 2025. Slovensko tak nasleduje príklad Českej republiky, kde podobný systém digitálnych dokladov funguje už od januára 2024.
Využiteľnosť je zatiaľ obmedzená
Nakoľko je projekt veľmi čerstvý, nateraz možno elektronické doklady využiť len na komunikáciu s políciou, napríklad pri cestnej kontrole. Minister vnútra však ubezpečuje verejnosť, že tento systém sa bude postupne rozširovať aj do iných oblastí života. Rezort už podpísal memorandá o spolupráci so subjektmi ako Slovenská pošta, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) či Asociácia zdravotných poisťovní.
Na základe týchto dohôd sa predpokladá, že v blízkej budúcnosti bude možné digitálne doklady využívať aj v rámci súkromného sektora, teda nielen pri styku s úradmi. Podľa Šutaja Eštoka o systém prejavujú záujem aj subjekty ako banky či hotelové asociácie.
A ako to je s tými čítačkami? Z pôvodne dostupných informácií vyplývalo, že nový systém umožňuje vytvárať elektronický podpis bez nutnosti čítačky občianskeho preukazu, avšak zatiaľ len tým, ktorí vlastnia bezkontaktný občiansky preukaz s aktivovaným podpisom, vydaným po decembri 2022.
Pre tých, ktorí majú staršie doklady, síce stále existuje možnosť využitia funkcie, ale s jednorazovým použitím čítačky – to znamená, že aplikáciu stačí raz aplikovať pomocou čítačky. Následne už možno využívať všetky funkcie bez nej.
Slovenská pošta systém už integruje
Slovenská pošta sa rozhodla byť medzi prvými subjektmi, ktoré začnú integrovať systém digitálnych dokladov do svojich operácií. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, Slovenská pošta a rezort dopravy sa dohodli na spolupráci v oblasti rozvoja digitálnej identity a využívania elektronických dokladov.
Dohoda zahŕňa aj podpis memoranda, na základe ktorého sa pošta aktívne zapája do pilotného projektu umožňujúceho overenie totožnosti občanov prostredníctvom digitálneho občianskeho preukazu (resp. cez aplikáciu eDoklady).

No keďže ide o pilotný projekt, dostupnosť tejto služby je zatiaľ obmedzená len na vybrané lokality, presnejšie vybrané pobočky v krajských mestách. Pokiaľ zákazník býva v blízkosti takejto pobočky, môže v nej použiť svoj digitálny občiansky preukaz na vybavenie viacerých služieb – konkrétne pri vydávaní doporučených a poistených listov, balíkových zásielok alebo pri vyplácaní poštových poukazov. Výnimkou sú poštové poukazy na výplatu dávok, kde sa digitálny doklad zatiaľ akceptovať nebude.
Stačí, keď zákazník otvorí aplikáciu eDoklady na svojom smartfóne a zametsnancovi pošty ukáže aktívny digitálny občiansky preukaz. Fotografie preukazu, snímky obrazovky či iné formy elektronického dokladu nie sú akceptované.
Digitálne doklady majú výhody, no treba si počkať
Aj keď sa digitálnym dokladom na Slovensku adresuje ostrá kritika, rozhodne v sebe skrývajú značný potenciál. Všeobecne majú digitálne doklady množstvo skvelých výhod.
Samozrejme, tou hlavnou je komfort. Nakoľko máte doklady uložené v telefóne, fyzické kartičky môžete pokojne nechať doma. Po druhé je tu ekologický benefit – s elektronickými dokladmi odpadá potreba nosiť viaceré kartičky v peňaženke, čo znamená, že sa znižuje množstvo plastového odpadu, ktoré škodí životnému prostrediu. Ďalej tu máme už viackrát spomenuté podpisovanie elektronických dokumentov, nižšie riziko straty dokladov, ako aj (časom) širšie využitie vo viacerých oblastiach každodenného života.