V roku 2018 zaviedla Európska únia ako povinnú výbavu nových osobných motorových vozidiel systém eCall. Ten je povinný aj v ľahkých úžitkových vozidlá a funguje tak, že automaticky kontaktuje tiesňovú linku 112 v prípade vážnej dopravnej nehody. Záchranným zložkám navyše systém poskytne informácie o polohe vozidla a takisto o intenzite náraze.
Hoci ide o šikovnú bezpečnostnú pomôcku, Európska únia nemyslela na jeden podstatný fakt, ktorý môže ovplyvniť fungovanie eCall. Systém bol navrhnutý tak, že si rozumie s 2G a 3G sieťami, cez ktoré funguje, avšak operátori postupne tieto staršie vypínajú a nahrádzajú ich novšími – 4G alebo 5G. Majitelia áut sa zas na druhej strane nehrnú do výmeny. Po cestách bežne jazdia autá, ktoré majú 10 a viac rokov.
Systém eCall možno prestane fungovať
Ako uvádza portál denníka Pravda, po vypnutí 2G a 3G sietí systém eCall už nebude funkčný. Viacero európskych krajín pritom avizovalo, že medzi rokmi 2025 až 2030 plánuje vypnúť tieto staršie siete. 2G a 3G sú v súčasných podmienkach neefektívne a operátori majú kvôli nim zbytočné náklady navyše. Ako sme naznačili, na toto rozhodnutie doplatia milióny áut, ktoré jazdia po európskych cestách. Systém eCall po vypnutí starších sietí zrejme prestane fungovať, a preto sa týmto problémom začala zaoberať už aj Európska komisia. Tá prijala opatrenia, ktoré majú zabezpečiť pokračovanie služby eCall, avšak bude sa to týkať len nových áut.
Európska komisia prijala nové opatrenia
V náväznosti na ohlásené zmeny mobilných operátorov, ktorí plánujú postupne vypínať staršie siete, boli prijaté nové opatrenia. Verejné tiesňové volacie centrá (PSAP) musia podporovať príjem a spracovanie eCall hovorov cez 4G a 5G siete. Členské štáty EÚ musia túto povinnosť zaviesť do praxe najneskôr do 1. januára 2026. Nové povinnosti teda vznikajú aj výrobcom automobilov. Tí musia nové vozidlá prispôsobiť tak, aby boli kompatibilné s novými špecifikáciami. Čo sa však stane so staršími vozidlami? Podľa portálu Pravda niektorí výrobcovia už začali pracovať na riešeniach, ktoré by umožnili aktualizáciu softvéru vozidla. Vďaka tomu by systém eCall zostal funkčný. Na tejto technológii pracuje napríklad Seat. Napriek tomu, v státisícoch áut je aktualizácia nemožná, a preto v nich systém eCall prestane fungovať.
Ovplyvní to STK?
Problémom môže byť aj STK, nakoľko funkčný systém eCall je jedným z kontrolovaných prvkov. Ak je systém nefunkčný, auto by kontrolou nemalo prejsť. Odborníci ale upozorňujú, že v tomto prípade to môže byť inak. Znefunkčnenie systému eCall totižto nie je chyba majiteľa vozidla a tento fakt majiteľ ani nevie nijako ovplyvniť. Preto bude systém eCall pravdepodobne vylúčený z kontroly.