Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) aktualizovalo takzvaný národný štandard GB/T pre vysokonapäťové akumulátory. Kým doteraz musel systém vopred oznámiť potenciálny tepelný únik s päťminútovým predstihom, po novom sa batéria nesmie vznietiť ani explodovať vôbec – bez ohľadu na vzniknutý vnútorný defekt, všimol si server startstop.sk. Súčasťou požiadavky je aj limit na hustotu dymu a toxické zložky plynov, aby neohrozili posádku počas evakuácie.
Dva nové testy: Náraz zospodu a maratón rýchleho nabíjania
Norma zavádza prísnejší protokol overovania. Prvým novým testom je nárazový úder do spodnej časti modulov, ktorý simuluje kolíziu s prekážkou ležiacou na vozovke. Druhým je 300‑násobný cyklus DC nabíjania s vysokým prúdom, po ktorom musí akumulátor prejsť skratovým testom bez vznietenia. Cieľom je odhaliť slabé miesta v mechanickom uchytení článkov aj v tepelnom manažmente pri opakovaných rýchlonabíjacích režimoch.
Lídri ako Contemporary Amperex Technology (CATL) či BYD už avizujú, že ich najnovšie LFP a NMC platformy limity spĺňajú. Technologické opatrenia zahŕňajú keramické separátory odolné voči prepáleniu, kryogénne hasiace médiá vo vnútri packu a viacvrstvové obloženie z hliníkových zliatin. Hoci riešenia zvyšujú výrobné náklady, experti očakávajú, že v koncových cenách sa premietnu len minimálne pre úspory z objemu.
Sprísnenie sa zároveň stáva novým exportným argumentom: automobilky pôsobiace v Európe či Severnej Amerike môžu deklarovať, že batérie vyrobené podľa čínskeho štandardu poskytujú vyššiu úroveň bezpečnosti než súčasné homologačné predpisy EÚ R100.03 či americké FMVSS 305.

Impulz po tragickom incidente
Norma prichádza krátko po medializovanom požiari modelu Xiaomi SU7, pri ktorom zahynuli traja pasažieri. Aj keď vyšetrovanie ešte prebieha, mediálny tlak na bezpečnosť akumulátorov zosilnel. MIIT reaguje preventívne rozšírením testov, ktoré budú musieť absolvovať všetky nové modely uvedené po júli 2026.
Pre motoristu to znamená nižšie riziko tepelného úniku, ktoré bolo doteraz hlavným zdrojom obáv pri kúpe elektromobilu. Poisťovne už signalizujú, že vozidlá s certifikovanou batériou podľa nového GB/T budú mať výraznejšie zľavy na havarijnom poistení. Z dlhodobého hľadiska sa očakáva aj nižšia frekvencia preventívnych servisných kampaní a menší objem škodových udalostí u zásahových jednotiek.
Vyššia latka pre celý ekosystém elektromobility
Automobilky mimo Číny budú musieť zvážiť obdobné testy, aby obstáli v globálnej konkurencii. Európski regulátori už avizujú revíziu smernice 2007/46/ES v oblasti batériovej bezpečnosti a zaradenie statického nárazu zospodu do zoznamu povinných skúšok. Ak sa normy harmonizujú, finálnym víťazom bude spotrebiteľ, ktorý získa robustnejšiu a dlhšie životnú batériu bez rizika požiaru.