V posledných týždňoch sa celkom často doslýchame o konci veľkých firiem, zvyčajne v dôsledku ekonomických ťažkostí, z ktorých mnohé spôsobili obchodné bariéry stanovené americkým prezidentom Donaldom Trumpom. A žiaľ, po novom končí ďalší dôležitý zamestnávateľ, ktorý dlhé desaťročia figuroval ako dôležitá súčasť európskeho priemyslu, informuje server Auto Trendy.
Konkrétne ide o výrobný závod Apollo Vredestein v holandskom Enschede. Jeho vedenie oznámilo definitívny koniec svojej činnosti, čo mnohých nepríjemne zaskočilo. Za dlhé roky svojej pôsobnosti si preskákal všeličo – vojny, ekonomické krízy aj globalizačné otrasy. Takže čo sa mu napokon stalo osudným?
Továreň sa rozhodla zatvoriť svoje brány v dôsledku neúnosne vysokých nákladov na energie, rastúcich miezd, ako aj intenzívneho tlaku zo strany lancejších producentov. Pre približne 500 zamestnancov to znamená priamu stratu zamestnania, zatiaľ čo pre Európu ide o ďalšie oslabenie jej niekdajšej priemyselnej dominancie.

Apollo má v Holandsku silné renomé
Výrobný závod v Enschede bol založený ešte v roku 1946, teda zhruba rok po skončení druhej svetovej vojny. V priebehu nasledujúcich dekád sa vypracoval na akýsi symbol odolnosti a technologického pokroku, konkrétne v oblasti výroby pneumatík.
Samozrejme, jeho cesta nebola vždy prechádzka ružovou záhradou. Prešiel si viacerými turbulentnými obdobiami, ktoré sprevádzali ropné krízy, hospodárske recesie aj expanzie ázijských výrobcov. Na lopatky ho položili až astronomické výrobné náklady a nízkonákladová konkurencia.
Podľa oficiálneho stanoviska spoločnosti Apollo Tyres je výroba v Európskej únii (EÚ) ekonomicky neudržateľná. Uviedla, že rýchly rast cien energií, zvyšovanie miedz a cenový tlak zo strany iných firiem spôsobili, že produkcia pneumatík v Enschede stratila svoju konkurencieschopnosť.
Pochopiteľne, koniec neprišiel úplne ako blesk z jasného neba. Situácia sa pre závod komplikovala už dlhšiu dobu, avšak ešte nedávno to vyzeralo tak, že napokon prežije, aj keď za cenu obetí. V marci spoločnosť oznámila svoj plán prepustiť 60 zamestnancov, čo predstavovalo podstatnú časť pracovnej sily. Tento krok bol vnímaný ako pokus o racionalizáciu, respektíve osekanie nákladov.
Toto opatrenie však napokon nebolo postačujúce. Len o niekoľko týždňov neskôr prišlo definitívne rozhodnutie o úplnom zatvorení závodu. Miestne vedenie firmy podľa holandského denníka Tubantia o tomto kroku nebolo vopred informované – rozhodnutie prijala indická centrála, a to bez akejkoľvej predchádzajúcej konzultácie s manažmentom v Európe.
Výsledkom tohto procesu bude strata približne 500 pracovných miest, aj keď zamestnancom bola garantovaná určitá ochrana zamestnania do leta budúceho roku.
Odraz širšieho problému
Zatvorenie továrne Apollo Vredestein reflektuje širší problém, s ktorým sa európsky priemysel v súčasnosti stretáva. Mnoho odborníkov a zástupcov odborových organizácií označuje tento prípad za ďalší „čierny deň“ pre európsku výrobu.
Šéfka odborovej federácie Monique Daamen poukázala na hlavné príčiny, ktorými sú vysoké ceny energií, inflácia a nedostatočne premyslená priemyselná politika. EÚ podľa kritikov vytvára pre domácich výrobcov neprimerane náročné podmienky cez emisie CO2, regulačné opatrenia a daňové zaťaženie energetického sektora.
Je ale dôležité poznamenať, že zatvorenie brán továrne v Enschede neznamená koniec európskej prítomnosti Apollo. Spoločnosť si nadalej udržiava výrobnú základňu v Maďarsku. Za zmienku tiež stoja významné kapacity v Indii, odkiaľ bude pravdepodobne pokračovať výroba a export produktov pre európsky trh.
V Amsterdame momentálne sídlia vývojové centrá spoločnosti, no zatiaľ nie je isté, či aj tie nečaká koniec. Ak by došlo aj k redukcii výskumných a vývojových aktivít, počet zamestnancov prichádzajúcich o prácu by sa ešte zvýšil.