Aj keď sa počet elektromobilov na cestách postupne zvyšuje, stále ich tu jazdí len niečo vyše dvetisíc. Ďalší rast pritom brzdí najmä vysoká obstarávacia cena, ako aj možnosti dobíjania, ktoré sa sú pre mnohých príliš nedostupné alebo komplikované. Všeobecne sa však za najlacnejšiu a najpohodlnejšiu alternatívu považuje domáce nabíjanie. No ako ukazuje prípad, na ktorý upozornil denník PrahaIN, nemusí to byť vždy pravda.
Tento prípad sa odohral v jednom bytovom dome v hlavnom meste Českej republiky – Prahe. Bytový dom má spoločnú garáž, v ktorej si jeden z obyvateľov počas celého roka pravidelne dobíjal svoj elektromobil. Ani zďaleka netušil, že to, čo príde na konci roka, rozpúta peklo.

Poriadne mastná faktúra
Po koncoročnom vyúčtovaní nákladov na prevádzku domu sa ukázalo, že účty za elektrinu v garážach stúpli o viac ako 250 000 Kč, čo v prepočte vychádza na okolo 10 000 eur. Táto suma sa následne rozpočítala medzi všetkých vlastníkov, čo vyvolalo masívnu vlnu rozhorčenia.
Obyvatelia bytovky, pochopiteľne, netušili, za čo im mohli tak výrazne stúpnuť účty. Až vzájomné diskusie medzi susedmi a s predsedom spoločenstva vlastníkov jednotiek (SVJ) odhalili, že enormné navýšenie spôsobilo zmienené dlhodobé dobíjanie elektromobilu.
Keď sa prišlo na koreň problému, obyvatelia bytovky okamžite konali. Vybrali sa za majiteľom auta, ktorý bol podľa ich slov totálne zaskočený. Niektorí dokonca uviedli, že im ho bolo ľúto. Majiteľ elektromobilu vraj o probléme netušil, avšak okamžite sľúbil, že všetky nadbytočné náklady uhradí. Následne si od všetkých susedov vypýtal čísla ich bankových účtov.
Elektromobil nabíjal pravidelne
Vysvetlil, že elektromobil pravidelne nabíjal doma, pretože sa na internete dočítal, že ide o najlacnejšiu a najpohodlnejšiu formu dobíjania. Zistil, že elektromobil možno pripojiť aj do klasickej 230V zásuvky, ktorú má každá domácnosť. Jeho auto však malo problém s nabíjacou jednotkou, v dôsledku čoho proces dobíjania trval až 12 hodín. A keďže auto používal denne, musel ho nabíjať de facto neustále. To viedlo k obrovskej spotrebe elektrickej energie, ktorá bola následne zarnutá do spoločných nákladov, keďže bytová garáž je spoločný priestor.
Redakcia denníka PrahaIN sa s týmto incidentom obrátila na spoločnosť ČEZ, ktorá prevádzkuje takmer polovicu verejných nabíjacích staníc v Česku. Firma uviedla, že aktuálne existuje takmer 2 000 verejných nabíjacích bodov, pričom ich počet bude naďalej rásť.
Nabíjanie doma je pohodlné, no má pravidlá
Zároveň však podotkla, že 90 až 95 percent všetkého nabíjania sa deje v súkromnom prostredí, teda doma alebo vo firemných garážach. Ide o praktickú formu nabíjania, no pokiaľ je nesprávne nastavená (napríklad s vlastným elektromerom), môže spôsobiť zásadné problémy, ako ukázal aj vyššie opísaný prípad pražského bytového domu.

Z toho vyplýva, že aj keď je dobíjanie elektromobilu doma lákavé, vlastníci bytov by si mali dať veľký pozor, najmä ak ide o spoločné priestory a spoločnú elektrinu. Bez jasných pravidiel a technického zabezpečenia (napr. samostatného merania spotreby) sa totiž môžu ľahko dostať nielen do konfliktu so susedmi, ale aj veľmi ťažkej finančnej situácie.