Na Slovensku sa začína výraznejšie etablovať čínska automobilka BYD, ktorá tento mesiac oficiálne odštartovala predaj svojich elektromobilov. Spoločnosť plánuje do konca tohto roka vybudovať celkovo dvadsať predajných a servisných centier. Okrem troch prevádzok v Bratislave a dvoch v Košiciach pokryje aj ďalšie krajské mestá.
Značka prichádza na trh s tromi hlavnými modelmi – elektrickým sedanom Seal, crossoverom Sealion 7 a hybridným SUV Seal U DM-i. Napriek tomu, že čínske značky ako MG či Dongfeng sú už slovenským zákazníkom známe, BYD predstavuje výrazne silnejšieho hráča. Je to aktuálne najväčší konkurent americkej Tesly, ktorej dominancia na trhu elektromobilov postupne slabne.
SUV strednej triedy BYD Sealion 7 bude stáť od 47 690 do 56 390 eur. Sedan BYD Seal, ktorý rovnako patrí do strednej triedy, sa bude predávať v cenovom rozpätí od 45 690 do 50 790 eur.


Ambiciózne ciele a dynamická expanzia
Spoločnosť BYD, ktorú v roku 1995 založil Wang Čchuan-fu, zaznamenáva mimoriadny rast. Len v minulom roku predala celosvetovo 4,27 milióna áut vrátane hybridov, pričom čistých elektromobilov bolo 1,76 milióna. To ju radí medzi najväčších globálnych hráčov. V tomto roku očakáva predaj až šiestich miliónov vozidiel.
Automobilka stavia nové továrne v Európe – v októbri otvorí závod v Maďarsku s kapacitou 250-tisíc áut ročne a ďalšiu fabriku pripravuje v Turecku. Celková produkcia v Európe by tak mala čoskoro dosiahnuť pol milióna vozidiel ročne. Zvažuje sa dokonca výstavba tretej továrne, pričom najviac sa hovorí o Nemecku.
Podľa analýzy poradenskej spoločnosti S&P Global Mobility sa v tomto roku predá v Európe 186-tisíc automobilov BYD. Do roku 2029 by tento počet mohol vzrásť až na 400-tisíc.



Tesla stagnuje, BYD naopak zrýchľuje
Tesla v poslednom období zaznamenáva značný pokles predaja. Len v prvom kvartáli tohto roku poklesli celosvetové predaje o 13 percent na 336-tisíc vozidiel, čo predstavuje najhorší výsledok od polovice roku 2022. V Európe bol pokles ešte dramatickejší, až o 50 percent. Medzi dôvody sa uvádza rast konkurencie, kontroverzné politické aktivity Elona Muska a očakávanie nového modelu Y (Juniper).
Na druhej strane BYD medziročne zvýšila tržby o tretinu na 108 miliárd dolárov a čistý zisk dosiahol 5,6 miliardy dolárov, čo predstavuje tretinový rast oproti predchádzajúcemu roku. Tesla, naopak, zaznamenala pokles zisku z 15 na približne sedem miliárd dolárov.
Z hľadiska ocenenia na burze je Tesla stále výrazne nadhodnotená s trhovou kapitalizáciou okolo 800 miliárd dolárov, hoci jej kurz akcií klesol od začiatku roka o 30 percent. BYD je s hodnotou 160 miliárd dolárov päťkrát lacnejšia, no jej akcie od začiatku roka vzrástli o 35 percent.
BYD výrazne investuje do technológií. Nedávno uviedla novú platformu Super e-Platform, ktorá umožňuje nabíjanie vozidiel výkonom až 1000 kW. Ide o dvojnásobok výkonu nabíjacích staníc Tesla Supercharger. Spoločnosť tiež poskytuje autonómny systém riadenia God’s Eye bez príplatku vo všetkých svojich modeloch, čím vytvára silný konkurenčný tlak na Teslu.
Z nenápadného výrobcu batérií na svetového lídra
BYD začínala ako výrobca batérií pre mobilné telefóny a notebooky, kde sa postupne stala svetovým lídrom. Po vstupe na hongkonskú burzu v roku 2002 získala kapitál, ktorý umožnil kúpu automobilky Shaanxi Qinchuan a rýchlu expanziu do automobilového segmentu.
Firma si postupne vybudovala takmer úplnú sebestačnosť vo výrobe, pričom sama produkuje batérie, polovodiče, karosérie aj infotainment systémy. Táto vysoká miera vertikálnej integrácie jej poskytuje značnú konkurenčnú výhodu a umožňuje rýchlejšie reagovať na zmeny na trhu.
BYD sa vďaka technologickým inováciám, cenovej dostupnosti a rastúcej výrobe stáva vážnym súperom na globálnom automobilovom trhu. Rastúce clá a problémy konkurencie môžu firme paradoxne pomôcť zvýšiť predaje a upevniť jej postavenie v Európe aj inde vo svete.