Nemecká Asociácia automobilového priemyslu (VDA) poukazuje na vážny problém, ktorému krajina čelí pri snahe dosiahnuť emisné ciele do roku 2030. Hoci sa predpokladá predaj až 15 miliónov elektromobilov v nasledujúcich siedmich rokoch, na cestách stále zostane okolo 40 miliónov áut so spaľovacími motormi. Preto navrhuje kombinovaný prístup – okrem podpory elektromobility sa má výrazne investovať do vývoja a výroby obnoviteľných a syntetických palív.
Ekologickejšie palivá by mohli existujúce vozidlá využívať bez technických úprav, čím by odpadla potreba predčasne vyradiť milióny funkčných automobilov.
Ako fungujú syntetické palivá?
Syntetické palivá, často označované aj ako e-palivá, vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Najprv sa pomocou obnoviteľnej elektriny elektrolýzou vody vyrába tzv. „zelený“ vodík. Následne sa vodík kombinuje s CO₂ získaným z biomasy alebo priamo zachyteným zo vzduchu, pričom vzniká palivo s takmer neutrálnou uhlíkovou stopou.
Pri ich spaľovaní sa síce opäť uvoľňuje CO₂, no množstvo vypusteného uhlíka je rovnaké ako to, ktoré bolo zachytené pri výrobe paliva. VDA preto tlačí na vládu, aby zaviedla regulácie, podľa ktorých budú čerpacie stanice musieť od roku 2030 povinne ponúkať určitý podiel obnoviteľného paliva.

Nákladné investície, ale vysoký potenciál
Najväčšou výzvou pre syntetické palivá je ich vysoká cena spôsobená energetickou náročnosťou výroby. VDA odhaduje, že do roku 2028 si táto stratégia vyžiada investície v objeme 280 miliárd eur. Väčšinu nákladov má znášať súkromný sektor, ale bez podpory štátu a európskych fondov na klimatickú transformáciu to nepôjde.
Aj napriek počiatočnej vysokej cene sa očakáva, že s rozširovaním výrobných kapacít a poklesom cien obnoviteľnej elektriny by sa cena syntetických palív mala výrazne znížiť. V úvodnej fáze by však tieto palivá mohli byť až dvojnásobne drahšie ako bežné fosílne palivá.
Zavedenie syntetických palív má zásadný význam nielen pre osobné vozidlá, ale aj pre nákladnú dopravu, kde elektrifikácia stále predstavuje problém. Ťažké batérie a dlhý čas nabíjania sú pre kamióny na dlhých trasách komplikáciou, preto sa syntetické palivá javia ako realistickejšia alternatíva.
Pre automobilky je výhodou, že syntetické palivá umožnia výrobu spaľovacích motorov aj po roku 2035, keď EÚ plánuje ukončiť predaj nových áut s tradičnými spaľovacími motormi. Nemecko aktuálne žiada Európsku komisiu, aby aj po tomto dátume umožnila registráciu vozidiel, ktoré budú využívať ekologicky certifikované syntetické palivá. O tejto možnosti sa má definitívne rozhodnúť v roku 2026.