Slovákov čaká modernizácia železničnej prepravy, pretože ZSSK ohlásila veľké investície. Pribudnú nové vlaky na elektrinu aj nočné vozne. Ako informoval denník Pravda, nová organizácia dopravy umožní Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) lepšie využívať existujúce súpravy, ktoré sú menej poruchové. Okrem toho však chce prepravca investovať nemalé sumy do modernizácie. Čo všetko môžu očakávať cestujúci?
ZSSK tvrdí, že nový grafikon, ktorý bol uvedený do prevádzky nedávno, prispel k zmierneniu meškania vlakov. Pozmenený jazdný poriadok zaviedla spoločnosť 15. decembra v minulom roku. Podľa jej vlastných údajov do 9. marca tohto roka vypravila viac ako 3300 expresných vlakov a 84 percent z nich išlo načas. Prepravca spresnil, že nový grafik účinnejšie plánuje, zlepšuje obehy súprav a zvyšuje spoľahlivosť a presnosť spojení. V konečnom dôsledku z toho ťažia cestujúci.
ZSSK obnoví vozový park
Oveľa zaujímavejšou informáciou je, že ZSSK plánuje investície vo výške stoviek miliónov eur. Prepravca chce modernizovať vozový park, nakoľko priemerný vek vlakov je 16 až 18 rokov. Modernizácia má prebehnúť v rámci regionálnej aj diaľkovej dopravy. Ako spresnil hovorca ZSSK Dominik Drevický, realizácia plánovaných projektov si vyžiada viac ako 500 miliónov eur. V tomto roku by malo pribudnúť päť nových elektrických jednotiek Panter, pričom ďalších šesť sa očakáva v budúcom roku. Prvých päť rušňov Siemens Vectron dorazilo vlani a ďalších päť sa očakáva v druhej polovici roka 2025. V nasledujúcom roku pribudne zvyšných päť. Modernizácia teda bude postupná. „Tento a na budúci rok zároveň dorazia nové elektrické vozidlá Panter z opcií,“ spresňuje denník Pravda.
Ďalšie zmeny v preprave
Okrem modernizácie vozového parku sa ZSSK chystá zavádza aj ďalšie zmeny, ktoré majú prispieť k efektívnejšej preprave. Ide napríklad o projekty nočných vozňov, diaľkových súprav a duálnych jednotiek. Tie budú môcť jazdiť pod trolejom aj na batérie. Železničná spoločnosť vyzdvihuje, že to prinesie tichšiu a ekologickejšiu prevádzku tam, kde aktuálne jazdia súpravy s dieselovými vlakmi. ZSSK zároveň upozornila, že sa potýka s nedostatkom zamestnancov. Preto si chce v rámci systému duálneho vzdelávania vychovať budúcich pracovníkov. Spolupracuje s viacerými strednými školami po celom Slovensku. Aktuálne má viac ako 100 dualistov.