Kontroverzné gesto Elona Muska na inaugurácii Donalda Trumpa, staronového prezidenta Spojených štátov, neostalo bez následkov. Rýchly pohyb rukou, ktorý do istej miery pripomínal nacistické hajlovanie, sa okamžite stal terčom pozornosti nielen médií a verejnosti, ale aj spoločností, ktoré priamo konkurujú Tesle. Jedna z nich dokonca rozbehla akúsi „posmešnú“ kampaň, v rámci ktorej zákazníkom ponúka nové auto za zvýhodnenú cenu, pokiaľ predajú svoju Teslu, píše server InsideEVs.
Touto automobilkou je Polestar. Kampaň, ktorú rozbehla, v podstate fungovala veľmi jednoducho – pokiaľ zákazník dokázal, že on alebo niekto v jeho domácnosti vlastnil alebo mal v prenájme vozidlo Tesla, mohol získať zľavu až 20-tisíc dolárov (18,3-tisíca eur) na leasing SUV Polestar 3.

Táto suma si však vyžaduje trochu kontextu – Polestar už štandardne ponúkal 15-tisíc dolárovú (13,8-tisíca eur) zľavu na leasing modelu Polestar 3, a to aj vďaka federálnej dotácii na prenájom elektromobilov v USA. Majitelia Tesly tak dostanú navyše dodatočný bonus vo výške 5-tisíc dolárov (4 600 eur) ako súčasť tzv. „Conquest Bonus“ – odmeny za prechod od konkurencie.
Je nutné poznamenať, že táto akcia v čase písania tohto článku (7. marca) už neplatí. Aktívna bola do konca februára. Ide však o ďalšiu z mnohých zaujímavých reakcií na Muskovo kontroverzné gesto, ktoré pobúrilo dokonca aj zarytých fanúšikov Tesly.
Musk to prehnal. Kritiku nie a nie uhasiť
Ani Muskove vysvetlenia či pokusy o zmiernenie škandálu nedokázali utíšiť, že renomovaná značka Tesla, ktorá dlhé roky stavala svoju povesť na ekologických hodnotách, technologickej inovácii a modernom dizajne, dostala veľkú ranu.
Doterajší obdivovatelia i potenciálni kupujúci začali klásť otázky, či je vhodné naďalej podporovať spoločnosť vedenú človekom, ktorý sa tak otvorene prejavil na politickej scéne.
Mimo Spojených štátov sa problematika ešte priostrila. Práve na starom kontinente má téma fašistických a nacistických symbolov hlbokú citlivosť. Gestikulácia, ktorá čo i len na diaľku pripomína nacistické zdravice, sa v Európe považuje za spoločensky neprípustnú. Zo symbolického hľadiska je to vnímané ako vyslovená urážka, nielen ako banálna chyba.
Kauza sa ďalej rozšírila, keď sa skupina aktivistov zoskupená pod názvom Everyone Hates Elon rozhodla, že treba zareagovať verejnou protestnou kampaňou. Vyvesili v Londýne provizórne reklamné plagáty, ktoré nabádajú ľudí, aby nekupovali vozidlá označované ako „swasticar“.
Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.