V poslednom období sme sa mohli stretnúť s viacerými správami, ktoré hovorili o zákaze používanie telefónov na školách, respektíve počas vyučovania. Cieľom tohto kroku (a jemu podobných) malo byť zlepšenie pozornosti študentov, ako aj ich mentálneho zdravia. Postupne sa ale objavujú štúdie, ktoré popierajú, že by zákaz prinášal zamýšľaný efekt. Na jednu takú upozornil aj The Gaurdian.
Výskumníci z Birminghamskej univerzity síce zistili, že dlhšie trávenie času na telefónoch a sociálnych sieťach skutočne má súvislosť s horšími známkami, spánkom, správaním, ako aj nedostatkom pohybu, avšak tieto výsledky sa údajne výrazne nelíšia medzi školami, ktoré telefóny zakázali, a tými, ktoré ich nezakázali.
Štúdia uverejnená v časopise Lancet’s Regional Health Europe tiež zistila, že pokusy obmedziť používanie telefónov v škole neznížili celkový čas, ktorý deti strávili na svojich zariadeniach počas dňa. Celkovo zahŕňala 1 227 študentov z 30 stredných škôl.

Zákaz v školách nestačí. Treba robiť viac
Vo výsledku stojí, že neexistuje evidencia, ktorá by podporovala domnienku, že reštriktívny prístup škôl k používaniu telefónov počas vyučovania má na dospievajúcich, teda študentov, pozitívny efekt, čo sa týka ich mentálneho a všeobecného zdravia.
To však rozhodne neznamená, že je zákaz telefónov zbytočný. Štúdia, ako sme spomenuli, poukazuje na dôkazy toho, že nadmerné používanie smartfónov môže viesť k problémom s pozornosťou, správaním a zdravím. No keďže sa kľúčové ukazovatele medzi školami, ktoré smartfóny zakázali, a tými, ktoré nie, veľmi nelíšia, podľa odborníkov je dôležité, aby sa v tomto smere realizovali dôraznejšie a efektívnejšie iniciatívy.
Doktorka Victoria Goodyear, hlavný autorka štúdie, pre BBC uviedla, že zákaz telefónov v školách nie je efektívny spôsob, ako bojovať proti negatívnym následkom ich nadmerného používania. Navrhla, aby sa zaviedol komplexnejší prístup.
Jej slová rozhodne dávajú význam – hoci sú telefóny na niektorých školách počas vyučovania zakázané, hneď po tom, ako vyučovanie skončí, sa k nim študenti vrátia. Odborníci sú toho názoru, že nadmerné používanie telefónov je niečo, čo by sa malo riešiť aj mimo školských stien.
Ruku k dielu by mali priložiť aj rodičia a vlády
Jedným z nich je Joe Ryrie, riaditeľ kampane Smartphone Free Childhood. Pre BBC ozrejmil,že v súčasnosti sa medzi vzdelávacími inštitúciami začína všeobecne akceptovať, že prístup detí k smartfónom počas školského dňa je škodlivý pre ich schopnosť sústrediť sa, ochranu, správanie a duševné zdravie. Upozornil, že zákaz telefónov na školách síce pomôže, no ani zďaleka nestačí. Podľa neho ide o kritický spoločenský problém, ktorý si vyžaduje naliehavú pozornosť aj zo strany rodičov a vlády.
Čo sa týka rodičov, tí môžu pomôcť napríklad tým, že svojim deťom budú dávať prvé smartfóny v neskoršom veku, prípadne že budú obmedzovať čas, ktorý ich ratolesti trávia používaním telefónu.
Vlády by zase mohli nastaviť regulácie, ktoré by podnietili sociálne médiá k tomu, aby boli bezpečnejšie a nenavodzovali závislosť. Práve závislosť je totiž jedným z hlavných problémov, na ktorý vedci upozorňujú – priemerný denný čas, ktorý žiaci strávia na svojom telefóne, je poľa štúdie štyri až šesť hodín.
K problematike sa vyjadril dokonca aj hovorca britskej vlády. Poznamenal, že legislatíva sa zameriava na to, aby mladí ľudia boli v bezpečí, no zároveň aby mohli využívať výhody najmodernejších technológií. Dodal, že do leta začne v Spojenom kráľovstve platiť nový zákon o online bezpečnosti, ktorý bude chrániť deti pred škodlivým obsahom a zabezpečí, aby sa na internete stretávali s obsahom primeraným ich veku.