Automobily značky Volkswagen sú populárne aj na Slovensku a čoskoro prejdu zmenou. Automobilka totižto priznala chybu a do áut vráti prvok, ktorý z nich odstránila. Čo bude po novom inak?
Ako informuje motoristický portál Autotrendy.sk, Volkswagen vráti do áut fyzické tlačidlá. Ide o dôležitý prvkov, vďaka ktorému môže vodič rýchlo a pohodlne zapnúť alebo vypnúť konkrétnu funkciu. Moderné autá čoraz viac vsádzajú na dotykové ovládanie prostredníctvom panelu. Toto ovládanie je ale niekedy komplikované a od vodiča vyžaduje niekoľko krokov, kým sa dostane k požadovanej funkcii.
Volkswagen zavedie zmenu
Automobilka Volkswagen teraz tvrdí, že dotykové panely zbytočne rozptyľujú vodičov a auto nie je telefón, aby sa ovládalo výhrade cez dotykový panel. Aj my sme vás nedávno informovali, že nezávislá organizácia Euro NCAP, ktorá hodnotí bezpečnosť áut, pretláča späť fyzické tlačidlá. A to najmä pre kľúčové funkcie.
Ovládanie funkcií, ktoré chce mať vodič okamžite po ruke, je občas cez dotykové panely frustrujúce. To si uvedomil aj Volkswagen a ako sa vyjadril šéf dizajnu VW Andreas Mindt pre portál Autocar, skúsenosti automobilky s elektrickými autami vyústia v zmenu. Od modelu ID.2 budú mať autá fyzické tlačidlá pre najdôležitejšie funkcie. Po novom vodiči už nebudú musieť zavíta do menu cez dotykovú obrazovku. Hlasitosť, kúrenie na oboch stranách, ventiláciu aj výstražné svetlá zapne motorista fyzickými tlačidlami pod obrazovkou.
Absencia fyzických tlačidiel ohrozuje bezpečnosť
Ako sme naznačili, návrt k tradičným fyzickým tlačidlám má vodičom skrátiť čas, ktorý venujú nastaveniu konkrétnej funkcie. Zvýši to komfort a zároveň bezpečnosť na cestách. Každá sekunda, ktorú vodič venuje inej činnosti než riadeniu vozidla, totižto zvyšuje riziko nehody. Myslí si to aj nezávislá európska organizácia NCAP, ktorá tvrdí, že chýbajúce fyzické tlačidlá sú jedným z dôvodom častejších dopravných nehôd. Vodič je ovládaním cez dotykovú obrazovku viac rozptýlený a nevenuje sa stopercentne riadeniu vozidla.
Od roku 2026 bude Euro NCAP zohľadňovať pri hodnotení bezpečnosti vozidiel aj fyzické tlačidlá. Ak ich automobil nebude mať, nedostane najvyššie hodnotenie – päť hviezdičiek. Euro NCAP vyžaduje fyzické tlačidlá pre kľúčové funkcie, akými sú napríklad smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a núdzové volanie.
Pridávajú sa aj ďalšie automobilky
Volkswagen nie je jediný, kto si uvedomil, že ovládanie cez dotykový panel nemusí byť vždy pohodlné. Rovnako Mercedes priznal, že ovládanie cez dotykové panely plánuje eliminovať. Tlak odbornej verejnosti aj bežných vodičov zrejme prinúti aj niektoré ďalšie automobilky, aby vrátili fyzické tlačidlá do moderných áut. Fyzické tlačidlá alebo otočné voliče dokáže vodič ovládať intuitívne a bez zdĺhavého hľadania na dotykovej obrazovke, čo mu umožňuje plne sa venovať riadeniu.
Ako sme naznačili, automobilka Volkswagen chce zaviesť fyzické tlačidlá do svojich novších modelov a odštartovať by to mal model ID.2. Podľa portálu Autotrendy.sk sa ovládacie tlačidlá majú objaviť priamo pod dotykovou obrazovkou, ale aj na volante, vďaka čomu ich budú mať vodiči na dosah ruky.