Keď vodiči prechádzajú Rumunskom, môžu si všimnúť osobitné značky s bielo-červeným trojuholníkom a neprehliadnuteľnou čiernou bodkou uprostred. Značka pôsobí záhadne, no v skutočnosti varuje pred vysoko rizikovým úsekom, kde opakovane dochádzalo k vážnym nehodám. Podľa informácií tamojších médií začala Bukurešť s takýmto označovaním už okolo roku 2014.
Vysvetlenie je, že ak na úseku dlhom maximálne jeden kilometer evidujú v priebehu piatich po sebe idúcich rokov minimálne desať smrteľných alebo ťažko zranených osôb, cestná správa tam umiestni spomínanú výstrahu. Bodka je teda symbolom, že lokalita mala v krátkom čase príliš mnoho tragických kolízií.

Z hľadiska vodiča to znamená jediné: jazdiť opatrnejšie, dodržiavať rýchlostné limity a vyhnúť sa rizikovým manévrom. Samozrejme, vodič nesleduje takúto značku kvôli pokute – jej funkcia je predovšetkým informovať o potrebe zvýšenej pozornosti.
Nemecká červená bodka: Skrátenie cesty cez alternatívnu trasu
Kým v Rumunsku sa spoliehajú na čiernu bodku, v Nemecku nájdeme „červenú bodku“ s úplne iným zmyslom. Tento znak sa vyskytuje na smerových dopravných značkách, zvyčajne v červenej farbe a môže vodičom pomôcť uniknúť dopravnej zápche. Takzvaná „červená trasa“ (Rote Route) obchádza prehustené úseky, aby vodič zbytočne nestrácal čas.
Prakticky to funguje tak, že ak na diaľnici alebo hlavnej ceste hrozí kolóna, značky s červenou bodkou navedú vodiča na vedľajšie komunikácie. Po niekoľkých kilometroch sa trasa opäť pripojí späť na pôvodnú komunikáciu, ale už za miestom, kde bývajú zápchy. Motoristi v Nemecku to občas vítajú, no mnohí tiež kritizujú, že tento systém vlastne duplicituje klasické obchádzky v oranžovej farbe.

Napríklad krajiny ako Slovensko alebo Česko červenú bodku oficiálne nevyužívajú a podľa kompetentných z ministerstiev sa ani neplánuje, že by sa zaviedol.
Prečo vodičom pomáhajú netradičné značky
V oboch prípadoch ide o potrebu rýchlo a jasne informovať. Talianske, francúzske či iné európske predpisy môžu byť odlišné než to, čo poznáme z domáceho prostredia. V Rumunsku sa rozhodli na vysokej úrovni definovať kritériá – ak určitý cestný úsek dosiahne prílišné množstvo smrteľných nehôd, označia ho ako nebezpečný.
V Nemecku je zas populárne, keď motoristi dokážu rýchlo opustiť zápchu, a tak radšej zvolia prázdnejšie cesty. Krajina spolieha na dopravné servisy, či už v rádiu alebo v navigáciách, ktoré červené značenie spomínajú ako obchádzkovú možnosť. Niektorí vodiči ho využijú, iní mu neveria a radšej čakajú v hlavnom prúde.
Na Slovensku je zaužívané odlišné označovanie: úsek s častými nehodami môžeme spoznať cez textovú dopravnú značku „Úsek častých dopravných nehôd“ doplnenú výstražným trojuholníkom s výkričníkom. Takisto klasická obchádzka (napr. pri uzávere cesty) býva vyznačená oranžovými smerovými tabuľami. Podľa vyjadrení zástupcov rezortu dopravy nemáme v pláne zavádzať červené trasy či iné nezvyčajné piktogramy – považujeme terajší systém za postačujúci.
Čo z toho vyplýva pre šoférov
Najmä pri cestách do zahraničia je dobré vedieť, že dopravné značky môžu mať iné tvary a farby, prípadne doplnené symboly (ako je bodka). Ak narazíme na čiernu bodku v Rumunsku, mali by sme spozornieť a rátať s tým, že ide o potenciálne nebezpečné miesto s väčším počtom tragických nehôd. Správna reakcia je znížiť rýchlosť a predísť riskantným manévrom.
Naopak, v Nemecku môže červená bodka poslúžiť ako radca pri obchádzaní zápchy. Aj tu treba zhodnotiť, či sú vedľajšie cesty pre nás pohodlné a či pri výraznom odbočení nestratíme viac času. Navyše, kamionisti občas namietajú, že alternatíva vedie cez dediny alebo sídliská, čo nemusí byť najrýchlejšie riešenie.
V každom prípade platí, že ak takéto značenia pri jazde uvidíme, nejde len o nejaký doplnok – môže mať reálny dopad na našu bezpečnosť, čas, prípadne komfort jazdy. Preto je užitočné rozumieť kontextu a nenechať sa prekvapiť neznámou značkou.