To, že elektromobily nemajú len priaznivcov, ale aj odporcov, nie je žiadnou novinkou. Občas si ale neuvedomujeme, že tých, ktorí odmietajú ideu elektrického pohonu, je viac, než by sme čakali. Na vlastnej koži sa o tom mohla presvedčiť napríklad holandská vláda, ktorá si nechala vypracovať prieskum o postoji obyvateľstva voči elektromobilom a spaľovákom. Výsledky pritom odhalili znepokojivý trend.
Ako píše server Auto Trendy, z výsledkov prieskumu vyplýva, že až tretina majiteľov elektromobilov v Holandsku zvažuje návrat ku klasickým spaľovacím autám, a to nie v dlhodobom horizonte, ale už do budúceho roka. Dôvod? Je ich viacero, predovšetkým však medzi nimi vystupujú tie finančné. Elektromobily údajne strácajú svoju ekonomickú výhodu, čo si práve Holanďania, ktorí sú známi svojou orientáciou na úsporu, veľmi rýchlo všimli.
Elektromobily sa dlhodobo propagujú nielen ako ekologická, ale aj ako finančne výhodná alternatíva k spaľovákom – benzínovým a naftovým autám. Čoraz viac sa ale šíri postoj, že už nejde ani tak o realitu, ako skôr o marketingový ťah.

Prieskum, ktorý si objednala priamo holandská vláda, ukazuje, že mnohí majitelia elektromobilov sú so svojím rozhodnutím investovať do elektrického pohonu sklamaní. Viacerým pritom prekážajú narastajúce dane, zvyšujúce sa náklady na prevádzku a výrazný pokles trhovej hodnoty ich vozidiel.
Stojí pritom za zmienku, že od 1. januára 2026 bude na rodinné rozpočtu obyvateľov Holandska kladná ešte väčšia záťaž, nakoľko od tohto dátumu plánuje tamojšia vláda navýšenie daní pre majiteľov elektromobilov až na trojnásobok súčasnej výšky. Doterajšie daňové výhody a štátne dotácie, ktoré mali podporiť nákup a používanie elektrických áut, sa postupne rušia. Spolu s rastúcimi cenami elektriny sa tak prevádzka elektromobilu pre mnohých prestáva vyplácať.
Elektromobily klesajú, spaľováky rastú
Je dosť možné, že Holanďania sa začnú vo veľkom vracať k spaľovákom – až 60 percent opýtaných vodičov uviedlo, že ak sa podmienky nezmenia, budú sa chcieť vrátiť k naftovému alebo benzínovému pohonu. To predstavuje výrazný posun v postoji verejnosti, ktorý by pred pár rokmi pôsobil ako nepravdepodobný.
Elektromobily, ktoré mali byť symbolom ekologickej budúcnosti, začínajú byť vnímané ako príliš drahé a ekonomicky neefektívne riešenie.
K záležitosti sa vyjadrili aj odborníci, podľa ktorých bez dostatočnej štátnej podpory nie je väčšina európskych krajín pripravená na masové prijatie elektromobility. Holandsko, ktoré patrilo medzi priekopníkov v tomto smere, teraz slúži ako príklad toho, čo sa stane, keď sa štátne dotácie a výhody zrušia – dôvera spotrebiteľov rýchlo klesá a záujem o elektrické vozidlá upadá.
Zatiaľ čo donedávna sa elektrické autá prezentovali ako ekologická a dlhodobo lacnejšia alternatíva, súčasné zmeny v politike a ekonomike spôsobili, že mnoho ľudí sa opäť obracia k spaľovacím motorom, a to nielen pre ich nižšiu vstupnú cenu, ale aj pre stabilnejšie prevádzkové náklady.
Diesel a benzín sa tak paradoxne vracajú na výslnie – minimálne v očiach bežných vodičov, ktorí hľadajú spoľahlivé a ekonomicky únosné riešenie.
EÚ elektromobilom stále verí
Postoj (minimálne) holandských vodičov je v priamom rozpore s postojom Európskej únie (EÚ), ktorá chce z elektromotoru spraviť dominantný typ pohonu, a to najlepšie už v priebehu budúcej dekády.
Len nedávno sme vás na našom webe informovali o investičnom balíku v hodnote až 100-miliárd eur, ktorý bol oznámený v rámci plánu nazývaného Clean Industrial Deal.
Cieľom tohto plánu je pomôcť európskym výrobcom udržať si konkurencieschopnosť v globálnom súboji o dominanciu na trhu s elektromobilmi. Okrem toho má slúžiť ako základ pre ekologickú a technologickú transformáciu priemyslu v rámci celej EÚ.
Nový plán priamo reaguje na pomerne nepriaznivý vývoj európskeho automobilového sektoru v poslednom období. Priemysel čelil a stále čelí početným výzvam, hoci nie všetky pochádzali či pochádzajú zo zahraničia. Samozrejme, silná čínska konkurencia je jednou z nich, no komplikácie predstavovali napríklad aj nové emisné limity. EÚ nastavila extrémne prísne hranice, ktorých splnenie bolo pre mnohé automobilky de facto nemožné.

Našťastie si EÚ časom uvedomila rizikovosť svojho rozhodnutia, a preto sa rozhodla svoj postoj prehodnotiť. Automobilky napokon dostanú na splnenie emisných limitov viac času, i keď celkové emisie majú byť zachované podľa pôvodného plánu. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Clean Industrial Deal okrem masívnej investície zahŕňa aj vytvorenie až 500-tisíc nových pracovných miest v oblasti technológií, digitalizácie a elektromobility, a to už do roku 2026. Von der Leyenová pri predstavení programu zdôraznila, že je nevyhnutné odstrániť bariéry, ktoré brzdia rast priemyslu, vrátane vysokých cien energií a nadmernej administratívnej záťaže.
Blok tiež chce zjednodušiť regulačné procesy a znižovať náklady na energie, ktoré sú v Európe oproti USA a Číne výrazne vyššie, čím sa znížia náklady na výrobu a automobilky budú môcť efektívnejšie súťažiť na globálnom trhu.