Paríž chce vrátiť mesto ľuďom, a preto zavádza opatrenia, ktoré obmedzia autá. Navyše sa tým zvýši bezpečnosť v meste a dosiahne sa aj nižšia ekologická záťaž. Ako informovala agentúra Reuters, túto zmenu schválili obyvatelia, ktorí za ňu hlasovali v referende.
Autá nebudú mať prístup na 500 ulíc a mestských ciest. Tieto úseky budú vyhradené pre peších. Referendum, ktoré sa konalo v nedeľu, dalo jasne najavo, že ľuďom na ich životnom prostredí záleží. Obmedzenie áut prinesie tiež zlepšenie kvality ovzdušia.
Paríž obmedzí autá
Za nové opatrenie, vďaka ktorému sa v Paríži vytvorí 500 nových ulíc pre chodcov, hlasovalo 65,96 percenta Parížanov. Nový návrh odmietlo 34,04 percenta, ako ukázali oficiálne výsledky. V Paríži sa konalo už tretie takéto referendum, ktoré má zlepšiť podmienky pre peších a obmedziť iný druh prepravy. Napríklad v roku 2023 sa zakázali elektrické skútre a v minulom roku sa schválili trojnásobne vyššie parkovacie poplatky pre veľké SUV. Aj takýmto spôsobom chce mesto bojovať proti autám a obmedziť ich výskyt.
Okrem toho, že v Paríži sa obmedzí prístup áut na 500 mestských uliciach, referendum prinesie aj ďalšie zmeny, ktoré sa dotknú vodičov. Zruší sa ďalších 10-tisíc parkovacích miest, pričom 10-tisíc bolo odstránených už v roku 2020. O tom, ktoré konkrétne ulice sa stanú pešími zónami, rozhodnú 2 milióny obyvateľov Paríža. Mesto s nimi plánuje tieto kroky konzultovať.
Zelených ulíc je nedostatok
V minulosti Paríž vyčlenil 200 ulíc v meste, na ktorých obmedzil autá a stali sa výhrade dostupnými len pre peších, prípadne pre cyklistov. Teraz k nim pribudne ďalších 500 ulíc. Takzvané zelené zóny majú prispieť k lepšiemu životu v meste, no Paríž oproti iným európskym mestám aj tak zaostáva.
Ako uvádza Reuters: „Napriek nedávnym zmenám Paríž zaostáva za ostatnými európskymi hlavnými mestami, pokiaľ ide o zelenú infraštruktúru – medzi ktoré patria súkromné záhrady, parky, ulice lemované stromami, voda a mokrade.“ Každopádne, ide o správne rozhodnutie, ktorý môže v rámci mesta zlepšiť podmienky pre chodcov a zároveň je to aj malý krok smerom k zlepšeniu životnému prostrediu. Projekt verí, že sa tým zníži hlučnosť v meste a zlepší sa kvalita ovzdušia. Bude zaujímavé sledovať, či sa podobným konceptom inšpirujú aj ďalšie európske mestá.